Van de leraren die in 2021 in het po waren gestart had 9 procent een jaar later de sector weer verlaten. Zes jaar eerder was dat nog 18 procent. De uitval van startende leraren in het po nam tot 2013 toe, daarna is het percentage dat uitstroomt afgenomen.
Ook werkdruk, stress en een laag salaris worden veel genoemd. Andere redenen zijn onduidelijke verwachtingen, ontbreken van steun en feedback, geringe doorgroeimogelijkheden, gebrekkige communicatie en slechte relaties binnen de school. De verschillende uitvalredenen lijken met elkaar samen te hangen.
Daaruit blijkt dat in het schooljaar 2020-2021 een uitval was van 30 procent in het kleuteronderwijs (of 593 uitstromers na 1.974 starters in 2015-2016), 26,2 procent in het lager onderwijs (850 uitstromers na 3.239 starters) en 37 procent in het secundair onderwijs (2.082 uitstromers na 5.627 starters).
End of interactive chart. Het landelijke lerarentekort komt hiermee op 9,7% van de totale werkgelegenheid in fte voor leraren, het tekort voor reguliere banen op 6,7% en het tekort voor langdurige vervangingen op 3%.
De laatste arbeidsmarktramingen (december 2021) gaan uit van een verwacht tekort van ongeveer 2.500 in 2030. Dit zal vooral te zien zijn bij de tekortvakken wiskunde, natuurkunde, Duits, Frans, scheikunde, klassieke talen, techniek en informatica.
In oktober 2022 hebben alle scholen in Nederland een vragenlijst ontvangen waarin zij konden aangeven hoe groot hun personeelstekort is. Hieruit blijkt dat er landelijk een tekort van 9.700 fte aan leraren is. Dat is 9,5% van de totale werkgelegenheid voor leraren.
Amsterdam Nieuw-West kent alweer grootste lerarentekort, maar: "Verdriet helpt niet bij goed onderwijs" Waar vorige week bekend werd dat Amsterdam inmiddels een lerarentekort van 18,6 procent kent in het basisonderwijs, blijkt Nieuw-West opnieuw aan de koppositie te moeten geloven.
Door het grote tekort op basisscholen komt het vaker voor dat klassen geen eigen vertrouwde leerkracht meer hebben. En dat kan negatieve gevolgen hebben voor de leerlingen. "Het kan later in hun leven nog problemen opleveren." In het basisonderwijs komt Nederland meer dan negenduizend fulltime leraren te kort.
Gevolgen lerarentekort steeds zichtbaarder
De gevolgen van het lerarentekort zijn op de middelbare scholen pijnlijk zichtbaar. Veel uitval van lessen, klassen die leeg blijven, een zorgwekkende grote studieachterstand. In sommige gevallen kunnen bepaalde vakken überhaupt niet meer aangeboden worden.
te maken met hogere werkdruk (99 procent) problemen met het overplaatsen naar speciaal onderwijs (65 procent) andere taken laten liggen, omdat passend onderwijs te veel tijd in beslag neemt (77 procent) te maken met onduidelijkheid op school over wie aanspraak kan maken op passend onderwijs (35 procent)
Persoonlijke omstandigheden en gezondheidsproblemen zijn belangrijke redenen voor uitval van starters in het onderwijs. Verder noemen ze kenmerken van het beroep en van de school als reden om af te haken.
Volgens de huidige regelgeving kunnen schooldirecties een vastbenoemde leerkracht pas ontslaan na twee negatieve evaluaties. Tussen de twee evaluaties moet de leerkracht minstens twaalf maanden gewerkt hebben.
Leraren werken structureel over. Omgerekend naar fulltime banen draaien leraren in het primair onderwijs een gemiddelde werkweek van 46,9 uur.Leraren in het voortgezet onderwijs komen aan 45,2 uur.
Dat heeft allerlei oorzaken. Er is te weinig toestroom van nieuwe leraren, te grote uitstroom na enkele jaren van gedesillusioneerde nieuwe leraren en natuurlijk door de vergrijzing in het onderwijs. Nog steeds kiezen veel te weinig jongeren voor het leraarschap.
Als je jouw huidige baan niet volledig op wil zeggen maar wel graag daarnaast in het onderwijs wil werken, dan kun je als hybride leraar aan de slag. Een hybride leraar is een vakdocent die op basis van relevante ervaring een specifiek vak geeft. Je hebt geen onderwijsbevoegdheid nodig.
Leerlingen krijgen door het lerarentekort niet het onderwijs dat ze zouden moeten krijgen, vindt bijna 90 procent van de deelnemende leraren. Het kennisniveau bij de kernvakken taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen gaat achteruit, zegt ruim 90 procent.
Zeker!Je kunt leraar worden zonder dat je hier een diploma voor hebt. Je kunt namelijk voor een bepaalde duur gastlessen geven of specifiek vakinhoudelijke lessen verzorgen. Daarbij is lesgeven met een aanstelling wanneer je de correcte vooropleiding hebt en als ervaren zij-instromer ook mogelijk.
Hoe groot zijn de tekorten? In het primair onderwijs werd eind vorig jaar op basis van een uitvraag onder scholen geschat dat het lerarentekort op 9700 fte staat. Een fte is een voltijdsbaan die door meerdere mensen kan worden ingevuld. Het tekort aan schoolleiders is naar schatting 1100 fte.
Slecht imago door werkdruk en laag salaris. Het onderwijs is overspannen en de ernst van het lerarentekort neemt toe. Om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken, is in totaal structureel 4 miljard euro extra nodig, volgens de Algemene Onderwijsbond (Aob) en FNV Onderwijs en Onderzoek.
De aanpak van het lerarentekort vraagt inzet van alle betrokkenen. Daarom werken schoolbesturen, scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen.
Nederlands en wiskunde zijn tekortvakken, en verwacht wordt dat ook de al bestaande tekorten bij natuur- en scheikunde, Duits, Frans, informatica en klassieke talen komende jaren zullen oplopen. Ik denk niet dat het lerarentekort alleen maar het gevolg is van slecht beleid, vergrijzing of de arbeidsmarkt.
Relatief gezien wordt het grootste tekort voorspeld bij de kleinere vakken Duits en de klassieke talen, tussen de 9 en 10 procent van de totale werkgelegenheid. Ook voor Frans, natuurkunde en scheikunde is de voorspelling dat het tekort oploopt.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Dit volgt uit de cao primair onderwijs (cao po). Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Als fulltime hbo-docent verdien je gemiddeld tussen de 3.561 en 5.564 euro bruto per maand. Per jaar is dat 59.124 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt.