Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar.
Zoals we hierboven al uitlegden, is (een poging tot) zelfdoding in Nederland, België en Suriname niet strafbaar. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen. Een zelfmoordpoging is strafbaar als je hiermee niet alleen je eigen leven, maar ook dat van anderen in gevaar brengt.
Als er iemand voor de trein springt, ligt het treinverkeer op die plek voor een paar uur stil. Er volgt dan een hele procedure die het treinpersoneel moet uitvoeren. Sven legt uit hoe dit in zijn werking gaat. Als eerste moet de desbetreffende machinist zo hard mogelijk te remmen.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Buitenshuis gaat het dikwijls over mensen die zich voor een trein werpen. ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren. Een klein deel van deze personen overleeft de suïcidepoging. In 2017 hadden 215 van de 248 aanrijdingen een dodelijke afloop.
De helft van de mannen die suïcide pleegt, doet dat door ophanging. Vrouwen nemen verhoudingsgewijs twee keer zo vaak medicijnen in om hun leven te beëindigen. Ook verdrinking en springen van hoogte komt relatief vaker voor bij vrouwen. Alleenstaanden (600) plegen het meest zelfmoord.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Seinen zijn een belangrijk onderdeel van de beveiliging van het Nederlandse spoor. Treinen mogen alleen rijden als het sein dat toestaat, of met toestemming van de verkeersleiding. Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Meestal wordt het afleggen gedaan door een uitvaartondernemer of - als de overledene in een zorginstelling is overleden - door een ziekenverzorgende of verpleegkundige.
Als je van een flat springt is de luchtdruk dus veel groter, zelfs zo groot dat deze fataal kan zijn. Daarom zijn mensen soms (of vaak?) al dood voor ze de grond raken. Die mensen leven nog op het moment dat ze de grond raken.
Minimum en maximum salaris voor Treinmachinisten - van € 1.517 tot € 3.287 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Treinmachinisten bedraag meestal tussen de € 1.517 en € 2.248 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.866 en € 2.623 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Suïcide betekent zelfmoord en is het opzettelijk een einde maken aan het eigen leven. Mensen die aan suïcide denken voelen zich vaak al langer depressief, angstig, ongelukkig of alleen. Ze hebben misschien het gevoel dat niemand ze begrijpt en willen niet langer door met hun leven.
Ieder jaar doen ongeveer 100 000 volwassenen in Nederland een zelfmoordpoging. Daarvan 'slaagt' ruim 1,5 procent. Zo'n 9 200 Nederlanders komen na een mislukte poging in het ziekenhuis terecht.
Een permissief sein of P-sein is voorzien van een bord waarop de letter P is afgebeeld. Een stoptonend permissief sein mag worden gepasseerd als de treindienstleider de machinist daartoe toestemming geeft of als de machinist geen contact kan krijgen met de treindienstleider.
In combinatie met groen toont een sein alleen de passeersnelheid en in combinatie met geel toont het sein alleen de doelsnelheid. Afbeeldingen en betekenissen van Nederlandse lichtseinen staan in de tabel hieronder. Hoog geplaatst groen licht. Voorbijrijden toegestaan met maximaal de plaatselijke snelheid.
Een gemiddelde storing duurt twee uur, maar de variatie is enorm. Zo'n 30% van de storingen is binnen een halfuur al opgelost, terwijl 1 op de 10 storingen ook langer dan 4 uur duurt.
Het Nederlandse spoorwegnet is 3,2 duizend kilometer lang. Van het spoor is 67 procent twee- of meersporig, ruim 70 procent is geëlektrificeerd. Vooral in het noorden en het oosten van ons land zijn de spoorwegen niet geëlektrificeerd.
Een spoorweg of spoorbaan bestaat uit één of meer sporen. Een spoor is gemaakt van twee stalen spoorstaven op een vaste afstand van elkaar, de rails. De trein rijdt met zijn wielen precies over die rails heen. Een opstaand randje aan het wiel, de flens, zorgt ervoor dat de wielen er niet af kunnen glijden.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur. Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur. Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur. Utrecht Centraal – Woerden: 14 treinen per uur.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een overweg is robuust en betrouwbaar maar soms werkt hij anders dan verwacht, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt. De overweg gaat dan altijd automatisch dicht (het fail safe systeem) voor de veiligheid.
Per dag maakt de NS, dat is kort voor de Nederlandse Spoorwegen, gemiddeld tussen 4000 en 4500 treinritten om alle passagiers naar hun bestemmingen te brengen.