U betaalt geen kosten.
De transportvergunning kost ongeveer 100 euro per jaar. De kosten nemen toe als er meerder voertuigen worden ingezet. Lees hier meer over Kosten en Transportvergunning. Lees hier meer over de examens Kosten Transportvergunning.
Een vervoersvergunning: wanneer is het verplicht? Zodra iemand goederen voor een klant of opdrachtgever tegen betaling vervoert in zijn eigen, gehuurde of geleasede motorvoertuig, moet hij beschikken over een nationale vervoersvergunning.
Het Beroeps Vervoer College biedt de ondernemersopleiding aan, een opleiding waarmee u de transportvergunning kunt aanvragen, waarin u wordt opgeleid voor nationaal en internationaal vervoer van goederen op de weg. Na het behalen van het diploma voldoet u aan de vakbekwaamheidseisen van de NIWO.
Bedrijven die actief zijn in het beroepsgoederenvervoer over de weg moeten een Eurovergunning bezitten. De vergunning geldt voor binnenlands en internationaal vervoer. Wilt u in Nederland een transportbedrijf of koeriersbedrijf starten, dan moet u dus eerst bij de NIWO een vergunning aanvragen.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75. Wachttijd code 3 € 85,00 per uur.
Een Eurovergunning kost vervolgens jaarlijks ca euro 150, -, maar de aanvraag een veelvoud daarvan door een kapitaalseis van euro 9000, - en het indienen van een openingsbalans die moet zijn goedgekeurd is door een (kostbare) AA- of Registeraccountant. Deze kosten zijn voor veel zelfstandigen niet haalbaar.
Mijn tarief als 'externe vervoersmanager' is € 250,- exclusief btw, per maand. Voor dit bedrag breng ik mijn vakbekwaamheid in jouw onderneming met maximaal 2 bestelwagens of vrachtwagens. Heb je 3 of meer voertuigen dan is mijn tarief op aanvraag.
De vakbekwaamheid
De vakbekwaamheid wordt aangetoond door het voorleggen van een getuigschrift van vakbekwaamheid dat in België enkel kan bekomen worden door het volgen van een cursus en het slagen voor een bijkomend (schriftelijk en mondeling) examen.
Een niwo vergunning kunt u niet (ver)huren, een vergunning is gebonden aan een bepaalde onderneming en mag niet door derden worden gebruikt.
De Eurovergunning vraagt u aan via het NIWO-ondernemersloket. U logt in met eHerkenning op niveau 3 (EH3) of hoger. Daarmee identificeert u zich als gemachtigde van de onderneming. Vul daarna het webformulier in en upload de stukken.
Het salaris van een ondernemer transportbedrijf begint bij € 3.600 per maand. Het beroep ondernemer transportbedrijf is onderdeel van de beroepsfamilie Managers expeditie en distributie. Het salaris van Managers expeditie en distributie ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
De gemiddelde opbrengst voor een taxichauffeur is moeilijk vast te stellen, maar ligt gemiddeld zo rond de € 24,- per uur. Van deze opbrengst moeten nog wel de kosten af voor afschrijving, brandstof, onderhoud etc. Het tarief dat een zzp'er overhoudt na aftrek van kosten bedraagt gemiddeld € 16,- per uur.
De behandelkosten zijn € 235 voor een nieuwe vergunning en € 120 voor een verlenging. Daarnaast betaalt u € 25 per vergunningbewijs. U kunt de behandelkosten direct betalen met iDEAL of later betalen via een bankoverschrijving.
De NIWO is wettelijk gezien verplicht binnen 8 weken op uw complete aanvraag te beslissen. Deze termijn begint zodra alle gegevens voor de beoordeling van de aanvraag zijn ontvangen en het verschuldigde bedrag op de bankrekening van de NIWO staat.
Een niwo vergunning kunt u niet (ver)huren, een vergunning is gebonden aan een bepaalde onderneming en mag niet door derden worden gebruikt.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.