De kosten voor social media uitbesteden bedragen tussen de €200 – €750 per maand. Natuurlijk zijn deze kosten geheel afhankelijk van de inhoud van de dienstverlening. De variabelen die je tegenkomt zijn voornamelijk: Aantal berichten per week.
Gemiddeld marketingbudget
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.
De meeste pakketprijzen van online marketing bureaus liggen tegenwoordig tussen € 399 tot € 2.500 per maand.
Wanneer je social media wil uitbesteden, wordt je al snel geconfronteerd met een uitgebreid aanbod marketingbureaus die diverse prijzen en pakketten hanteren. Daaruit moet jij dan een pakket selecteren dat volgens jou het beste bij je past. De gemiddelde prijs van zo'n pakket ligt rond de €225 per maand.
Een klein online marketing bureau begint bij zo een 50 euro per uur, terwijl grotere bureaus die meer ervaring hebben opgebouwd al snel 150 euro kunnen vragen. SEO bijvoorbeeld, wordt vaak via uurtarieven gefactureerd. Een bureau dat goed is in SEO vraagt al snel 100 euro of meer per uur.
Voor een freelancer betaal je tussen de 50 en 100 euro per uur exclusief BTW. Voor een online marketing bureau betaal je tussen de 90 tot 150 euro per uur exclusief BTW.
Een ZZP'er vraagt gemiddeld zo'n 60 tot 140 euro per uur (excl.btw), terwijl een online marketingbureau gemiddeld zo'n 80 tot 150 euro per uur (excl. btw) vraagt. Houd er rekening mee dat door de inflatie de prijzen de afgelopen jaren wat toegenomen zijn.
Tarieven variëren grofweg tussen de 75 en 140 euro per uur.
Niet alle partijen zijn even betrouwbaar. Wil je een goed beeld krijgen van de kwaliteit? Kijk dan naar klantreviews, onderscheidingen en certificaten. Kijk ook niet direct naar functietitels.
Als we gaan kijken naar de kosten van een Instagram advertentie, dan hangt dit af van wat voor doelgroep je wilt bereiken en hoeveel concurrentie deze doelgroep heeft. De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven.
De meerderheid van ondervraagde marketeers (58.8%) ziet social media als een erg belangrijk deel van hun overall marketingstrategie. 73% van de respondenten geeft aan dat social media marketing redelijk tot erg effectief was voor hun bedrijf.
Het onderzoek van Gartner komt uit op een marketingbudget van 11,2% van de omzet en The CMO Survey op 10,8%. Let op: je rekent met de omzet voor het begrotingsjaar. Voor 2022 gebruik je dus de omzet die je verwacht te realiseren in dat jaar, en niet de gerealiseerde omzet in 2021.
Salaris van een marketeer
Een marketing medewerker is ietsje goedkoper volgens diezelfde loonwijzer. maar voor het gemak rekenen we met die 2700 eurie. Dat betekent aan kosten voor de werkgever € 41.000 euro per jaar (inclusief vakantietoeslag, loonheffingen en andere toeters en bellen).
Een Marketeer in Nederland verdient gemiddeld € 3.140 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.670 (laag) tot € 3.615 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Het gemiddelde uurtarief van de freelancer bedraagt 52 euro per uur. Het minimumtarief is 10 euro. De bedragen zijn altijd tarieven exclusief btw en gefactureerde bedragen.
Het gemiddelde uurtarief van alle branches bij elkaar genomen ligt op 51 euro per uur. De uurtarieven in de zakelijke dienstverlening en de ICT liggen ver boven dit bedrag, met respectievelijk 72 en 80 euro per uur.
Ontdek het gemiddelde salaris als Manager
Het gemiddelde manager salaris in Nederland is € 53.997 per jaar of € 27,69 per uur.
Zo is de bedrijfstak van belang. Zzp'ers in de financiële dienstverlening verdienen het meest, het mediane inkomen ligt hier op 64,4 duizend euro. Daarna volgen de bedrijfstakken informatie en communicatie, specialistische zakelijke diensten en verhuur van en handel in onroerend goed.
Social media managers zijn de brug van communicatie tussen je bedrijf en je audience. Door actief met je doelgroep bezig te zijn op social media laat je de menselijke kant zien van het bedrijf. Dit gaat dieper dan het reageren op comments onder jouw posts. Er wordt ook contact gelegd met andere accounts.
Hoe word je een Social Media Manager? De Social Media Manager heeft vaak een opleiding op het gebied van communicatie afgerond. Dit kan bijvoorbeeld HBO Communicatie zijn of WO Communicatie- en Informatiewetenschappen. Deze opleidingen duren drie tot vier jaar.