Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Prijs voor de deeltjesfilter
De diesel-roetfilter is een makkelijk toegankelijk, als nieuw onderdeel echter een ontzettend duur vervangingsonderdeel. Afhankelijk van het autotype moet voor een nieuwe filter tussen de 1500 en 4500 euro worden neergeteld.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Het reinigingsproces duurt nu ongeveer 15-20 minuten en als het eenmaal is voltooid, zakt het stationair toerental terug naar normaal stationair toerental en brandt het moersleutellampje niet meer. Het voertuig kan nu weer normaal rijden en functioneren. Het motorlampje gaat uit na 4 rijcycli.
De levensduur van de meeste roetfilters liggen zo tussen de 250.000 en 400.000 kilometer, afhankelijk van merk auto en soort roetfilter, en laat ik gelijk even duidelijk zijn, je kan de levensduur van een roetfilter niet verlengen door het te reinigen.
Het kopen van een vervangend DPF is niet goedkoop. Ze kunnen tussen de $ 2.000 (soms minder als ze in de aanbieding zijn) tot $ 10.000 of meer kosten, afhankelijk van de vrachtwagen en motor waarvoor het dieselroetfilter is ontworpen. Het dure deel van het maken van een DPF is het verkrijgen van de edelmetalen die worden gebruikt om het filter te coaten .
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Bij een afkeuring wordt sinds 18 juli 2022 tijdelijk een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 3 maanden uitgereikt. De standaard voorziene periode van 15 dagen werd aanzienlijk verlengd om iedereen de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Het wordt aanbevolen dat voertuigeigenaren hun DPF regelmatig onderhouden en schoonmaken, aangezien een nieuw DPF in sommige gevallen tussen de £ 1000 en £ 3000 kan kosten. Dit is veel hoger dan het uitvoeren van geplande controles.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten.
Elke dieselmotor met DPF kan echter problemen opleveren , maar het hangt allemaal af van uw rijstijl.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Het is uiterst belangrijk om een roetfilter in uw auto te hebben en de DPF regelmatig te reinigen, zodat aan de roetlimieten kan worden voldaan. Dieselroetfilters zijn verplicht om aan bepaalde grenswaarden voor deeltjes te voldoen.
De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden.Daarna moet je jouw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring. Vanaf 1 december 2022 krijg je een groen keuringsbewijs met vermelding van een gebrek dat aanleiding geeft tot herstelling zonder herkeuring.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Onder normale omstandigheden en met regelmatig onderhoud gaat een DPF echter 160.000 tot 240.000 kilometer mee voordat deze verstopt raakt of vervangen moet worden.
Spuit de reinigingsoplossing in het DPF en laat het minimaal 20 minuten intrekken. Controleer de druk opnieuw, voeg meer reinigingsoplossing toe en laat het voertuig op 3000 RPM draaien om het reinigingsproces te starten. Herhaal stap 1 tot en met 3 om ervoor te zorgen dat het DPF grondig schoon is.