Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
LAMBDASONDE KAPOT: SYMPTOMEN
hoog brandstofverbruik. slecht motorvermogen. hoge uitlaatgasemissies (AU) motorcontrolelampje brandt.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Bij korte afstanden geeft de lambdasonde vaak geen waarde af aan de computer van de motor. De lambdasonde moet goed verwarmd worden, als dit niet het geval is zal deze eerder kapot gaan. Vervuilde motorolie of slechte kwaliteit benzine kan de lambdasonde schade toebrengen.
Als de lambdasonde kapot is, kan het zijn dat de auto daardoor ook meer brandstof gaat verbruiken. De conclusie is dan ook dat de katalysator de lambdasonde nodig heeft om het goed te kunnen doen. Ook kan de auto bij een kapotte lambdasonde dus veel meer brandstof gaan verbruiken.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatspruitstuk in de nabijheid van de motor, terwijl auto's met EOBD II (Europese voertuigen na 2001) ook een tweede sensor achter elke katalysator hebben, met als doel de prestaties van de katalysator te meten.
De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
Om de sensor wat losser te krijgen, kun je de lambdasonde inspuiten met een beetje kruipolie. In de meeste gevallen komt de lambdasonde direct wat losser. De nieuwe lambdasonde draai je vervolgens weer in de uitlaat vast. Doe dit door met de klok mee te draaien.
Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor en in dieselmotoren vanaf ongeveer 2016.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
Het monteren van een lambdasonde is niet moeilijk. Draai de oude lambdasonde met een speciale ringsleutel los, en vervang hem door de nieuwe. Als de lambdasonde erg vast zit, helpt het om de motor eerst warm te laten draaien en speciaal krachtgereedschap te gebruiken.
Een katalysator is verantwoordelijk voor het neutraliseren van schadelijke stoffen die door de motor worden uitgestoten. In de katalysator worden deze schadelijke gassen door een chemische reactie getransformeerd in onschadelijke stoffen.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
De NOx-sensor zit direct na de Selective Catalytic Reduction (SCR-katalysator) in de uitlaat gemonteerd. De NOx-sensor controleert of er nog NOx in de uitlaatgassen aanwezig is. Indien dat het geval is, zijn de schadelijke stoffen in NOx onvoldoende omgezet in de onschadelijke stof stikstof (N2) en water (H2O).
De spanningsprongsensor, ook wel sprongsonde genoemd, is de klassieke lambdasonde. Deze komt uitsluitend voor in benzinemotoren en motoren die met λ = 1 worden aangedreven.