Een laadpaal thuis aanschaffen kost gemiddeld tussen de 800 en 2400 euro inclusief installatie. Het materiaal kost gemiddeld tussen de 500 en 1200 euro en de installatie kan variëren tussen de 300 en 1900 euro.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
De kosten van een laadpaal beginnen rond de € 750,- exclusief btw. Hier zijn de installatiekosten en een serviceabonnement nog niet in meegerekend. Voor bedrijven zijn laadpalen met meerdere laadpunten uitermate geschikt: zo worden meerdere auto's tegelijkertijd opgeladen.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
De laadpaal kost tussen de 500 en 1.200 euro, waarmee je voor de totale installatie tussen de 800 en 2.400 euro kwijt bent. De kosten van de elektriciteit zijn ongeveer € 0,23 per kWh, wat gemiddeld neerkomt op een kilometerprijs van € 0,045.
Thuis opladen is het voordeligst, u betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan uw eigen energieleverancier. En als u oplaadt met stroom van uw eigen zonnepanelen is de stroom gratis. Kijken we naar de gemiddelde energieprijs (€ 0,23 per kWh in 2021*), dan kost elektrisch rijden gemiddeld € 4 per 100 kilometer.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
De accu van een EV gaat een autoleven mee
We garanderen een minimale accucapaciteit van 70 procent voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer. Om de accu een lange levensduur te geven, wordt het accupakket actief gekoeld of verwarmd. Het Batterij Management Systeem (BSM) balanceert elke cel afzonderlijk.
Wanneer je elektrisch gaat rijden dan is het het voordeligst om een eigen laadpaal te kopen. De ANWB verkoopt kwalitatief hoogwaardige laadpalen van de Nederlandse fabrikant Alfen. De laadpalen worden geleverd in samenwerking met Eneco.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Ga uit van zo'n 8 cent per kilometer bij een openbare laadpaal en zo'n 4,5 cent per kilometer als u uw auto thuis oplaadt. Het oplaadtarief thuis kan overigens nóg voordeliger als u de stroom voor uw auto met zonnepanelen opwekt.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
kWh tarief: Kost voor normaal laden tussen de €0,24 tot €0,50 per kWh. Voor snelladen kost het tussen de €0,40 tot €0,80. Bij thuisladen betaal je het tarief van je energieleverancier.
Als je huis voorzien is van een eigen oprit of parkeerplaats, dan kun je zelf een laadvoorziening aanleggen voor je elektrische auto. Zo ben je altijd verzekerd van een laadpunt en laad je meestal tegen een lager stroomtarief dan bij een openbare paal.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Wat is op dit moment de goedkoopste laadpaal in Nederland? Een van de goedkoopste modellen is op dit moment de Ratio Home Box. Dit is een 1fase (32A) lader met een degelijk design en die ook nog eens relatief eenvoudig aan te sluiten is.