Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
Prijzen. Als de auto twee middendempers heeft is de prijs €450 en als deze in een bocht zitten kost dit €100 extra. Montage met klemmen kost €55 extra.
€350 – €650.
Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
De tussendemper of middendemper bestaat uit een buis die zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van uitlaatgeluid. De tussendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk. Je merkt snel wanneer dit onderdeel kapot is. Je hoort vaak een brommend uitlaatgeluid.
Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. De kosten van een uitlaatdeel variëren sterk per merk en model auto. Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk, dus € 80 rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur.
De te verwachten kosten voor het laten vervangen van de einddemper van uw uitlaat, lopen uiteen van zo'n 100 tot 600 euro.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Een middendemper is nodig om het geluid dat van het motorblok komt te dempen. Een middendemper wordt gemonteerd tussen de katalysator en einddemper of eindpijp. Als uw auto geen katalysator heeft dan wordt de middendemper gemonteerd tussen de voordemper (of voorpijp) en einddemper (of eindpijp).
De einddemper wordt ook wel achterdemper genoemd en is dus achter aan de auto zichtbaar. De einddemper zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van geluid. Daarnaast heeft dit onderdeel door de zichtbaarheid natuurlijk ook een visuele functie.
1. De Sportuitlaat dempt het uitlaat-geluid dat de verbrandingsmotor produceert. 2. Weliswaar versterkt door de combinatie met de katalysator, maakt een Sportuitlaat de gevaarlijke uitlaatgassen zo veel als mogelijk onschadelijk door een chemische reactie te laten plaatsvinden.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Te schakelen met een afstandsbediening of mogelijk via originele sportstand tussen een bescheiden en comfortabel geluid en een zeer sportieve variant hiervan. 2843 euro incl. btw en montage. Sierstukken en geluid naar wens.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Deze sport uitlaat voor de 4 takt scooters met een Piaggio motor van Turbokit is voorzien van een Type goedkeuring en mag dus op de openbare weg rijden. Om deze type goedkeuring te verkrijgen heeft Turbokit een noice killer in de uitlaat geplaatst.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.