Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk. Vervangen van alle airbags, sensoren en modules varieert van €2.200 tot €7.100 euro.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
Ja, er wordt verondersteld dat een airbag ongeveer een levensduur van 10 jaar heeft.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Het permanent branden van het airbaglampje kan verschillende redenen hebben – een probleem met de gordelspanners, de airbagmodule of de airbags zelf zijn slechts enkele opties. Om de exacte oorzaak te achterhalen en op de lossen is de eerste belangrijke stap om de auto een werkplaats in te rijden.
Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk. Vervangen van alle airbags, sensoren en modules varieert van €2.200 tot €7.100 euro.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
U vraagt bij welke snelheid de airbag geactiveerd wordt tijdens een ongeval. Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas, namelijk 99% stikstof vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op. Een airbag komt met een grote snelheid, circa 300km/h, naar voren.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Een brandend airbag lampje geeft namelijk aan dat de airbag niet meer (optimaal) werkt: er is een probleem. Dit probleem kan ervoor zorgen dat een van de airbags niet geactiveerd wordt tijdens een aanrijding, maar kan er ook voor zorgen dat er geen enkele airbag werkt.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.