Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde. Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
De loonkosten worden bepaald door de bereikbaarheid en kunnen tussen de 400 en 600 euro liggen. In totaal kost het vervangen van de starten dus tussen de 500 en 800 euro.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait. Staat de auto 5 minuten stil? Dat is niets, zou je denken. Maar gebeurt dit 12 keer op een dag, gedurende een maand lang (uitgaande van 21 werkdagen), staat de auto 21 uur per maand stationair te draaien.
En denk er dan eens aan dat tijdens een uur stationair draaien 3,42 liter brandstof wordt verbruikt. Het kost €5,04 kost per dag om stationair te draaien bij negen keer stoppen en gemiddeld acht minuten per stop per voertuig. Dat is gemiddeld €110 per maand per voertuig.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Laat de helpende auto een paar minuten draaien zodat de accu vol genoeg is; Start vervolgens de auto met de lege accu; Laat de motor lopen en haal de startkabels voorzichtig weer los. Wij raden aan de auto minimaal 5 minuten stationair te laten draaien met de startkabels aangesloten.
Je zou denken van wel, want auto's met een automatisch start/stop-systeem slaan ook om de haverklap af. Toch raden experts het af om voor zo'n korte periode je motor uit te zetten. De reden is dat bij moderne auto's met een start/stop-systeem de startmotor en accu speciaal zijn ontworpen voor dit type belasting.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Door licht belast aan het werk te gaan warmen de motor en de motorolie sneller op, waardoor de motor minder hard slijt. Een ander nadeel van stationair warmdraaien is het hogere brandstofverbruik en de bijkomende onnodige belasting van het milieu. Stationair warmdraaien raakt jou dus keihard in je portemonnee.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Airco en verwarming uit.
Airco en verwarming zijn energieslurpers. Achterruitverwarming kost 3% tot 5% extra brandstof. Het gebruik van de airco kan zelfs tot 10% extra oplopen. Zit je dan op een snikhete dag in je auto met de ramen dicht en de airco uit.
als u de auto niet meer dagelijks gebruik, raden wij het aan om in ieder geval één keer per week een blokje om te rijden. Wij moeten tenslotte toch allemaal een keer een boodschap doen. Als uw auto te lang stilstaan, kunnen problemen kunnen ontstaan met de accu, banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Ampère-uur en maximale startstroom
Als je het dimlicht van je auto laat branden dan gebruikt dat ongeveer tien ampère, dus dan is een volle 80 Ah-accu in acht uur leeg. Bij een klein accuutje van 36 Ah al binnen vier uur (en dan heb je startkabels van Henk nodig).
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Aangeraden wordt om minimaal een keer in de week een rit te maken van zo'n 10 tot 20 km om de accu in conditie te houden.
START / STOP UITSCHAKELEN / VERWIJDEREN
Wanneer u vastzit in het verkeer, schakelt het systeem de motor uit, waardoor brandstof wordt bespaard die anders verloren zou gaan wanneer de auto stilstaat. Met het softwarematig uitschakelen van de Start/Stop functie, kunt u precies rijden zoals u zelf wilt.
Uit een praktijkonderzoek is gebleken dat het verbruik in spitsverkeer zónder start/stop ruwweg 10 procent meer kan zijn, dan wanneer de motor automatisch wordt uitgeschakeld als het kan. Bij files of andere omstandigheden waarbij de auto langer stilstaat heeft dat dus zeker zin.
Wereldwijd worden er jaarlijks miljarden liters brandstof verbrand door auto's in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.