Parijs . Het heeft bijna tien jaar geduurd voordat 's wereld grootste vrachtvliegtuig, de Antonov 225 Mryia, uit de mottenballen is gehaald. Voor een bedrag van ruim 20 miljoen dollar is er verspijkerd aan het vrachtvliegtuig dat in 1988 zijn eerste vlucht maakte.
Die zijn vastbesloten het vliegtuig te herbouwen, ook al worden de kosten daarvan geraamd op on onvoorstelbare 2,7 miljard euro.
De An-225, waarvan slechts één operationeel exemplaar bestond, werd vorige week verwoest bij gevechten om luchthaven Hostomel bij Kiev. Dat is de thuisbasis van Antonov Airlines. Alleen de staart lijkt nog intact. Oekraïne wil het toestel herbouwen, maar het is de vraag of dat gaat lukken.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) is een voormalig vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
Voorheen was de enige fabriek waar de An-124 geproduceerd werd in de Russische stad Oeljanovsk te vinden. Nu kan het toestel ook in Gostomel, ook Antonov Airport genoemd, gebouwd worden. De An-124 is een groot transportvliegtuig dat zowel voor militaire als burgerluchtvaartdoeleinden wordt gebruikt.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Op dit moment vliegen nog 66 airlines met de Boeing 747.
Volgens Ukroboronprom is de Antonov An-225 in een brand goeddeels verloren gegaan. Met een eventuele restauratie zou ruim 3 miljard dollar (2,66 miljard euro) gemoeid zijn, schat het bedrijf. De Antonov An-225 heeft verschillende records op zijn naam staan, zoals die van het zwaarste vliegtuig ooit.
84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Dit luxe zakenvliegtuig kost een kleine 10 miljoen en is voor het eerst in Brabant | Cranendonck, Heeze-Leende | ed.nl.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Dit is de vernieuwde Airbus A330 – een toestel van € 250 miljoen dat meer dan 13.000 kilometer kan vliegen.
Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
Passagiersvliegtuig – Airbus A380
's Werelds grootste passagiersvliegtuig is de Airbus A380. Met een spanwijdte van 79,75 meter en een lengte van 72,72 meter kan dit vliegtuig zo'n 850 passagiers meenemen. Om deze hoeveelheid plaats te creëren, bestaat de Airbus A380 uit twee verdiepingen.
De Boeing's van KLM kunnen verreweg de meeste vracht vervoeren. In de belly van de nieuwste 787-10 kan zo'n 24 ton aan vracht. De 777-300 ER kan iets minder vervoeren, maar het grote verschil zit in de kleinere varianten. De A330-200 staat onderaan met bijna 11.000 kilogram aan vracht.