Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram. Alle CNG-wagens kunnen rijden op zowel laag- als hoogcalorisch gas.
Voor de start van de coronapandemie kostte een kilogram CNG iets minder dan een euro, maar nu (29 december 2021) bedraagt de prijs 1,70€, en morgen stijgt de prijs naar 1,99€. Een prijsstijging van meer dan 100% dus.
Volgens de Amerikaanse zakenbank zijn de gasopslagreservoirs die gebruikt worden om de winterpiek op te vangen, onvoldoende bijgevuld in de lente en de zomer. Zelfs een kleine hapering in de bevoorrading of een lichte stijging in de vraag veroorzaken abnormaal grote prijsstijgingen.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Met 1 kg laagcalorisch CNG geraak je even ver als met 1 l diesel. De motor van een CNG-wagen gaat ook langer mee dan de motor van een diesel- of benzineauto. Dat komt omdat de verbranding properder en zuiverder is. De motor trilt minder, wat minder slijtage veroorzaakt.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
1 kg CNG-H = 1,3 l diesel.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een voertuig op CNG tot maar liefst 90 procent minder stikstofoxiden uitstoot, 77 procent minder fijnstof en 16 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een auto die op diesel rijdt. Je ziet dus dat een voertuig op CNG een stuk minder vervuilend is.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.
LNG staat voor Liquified Natural Gas, vloeibaar gemaakt aardgas. CNG staat voor Compressed Natural Gas, samengeperst aardgas. Deze 2 producten zijn aardgasproducten en mag je niet verwarren met LPG. LPG staat voor Liquified Petroleum Gas, een restproduct van de olieraffinage.
Elektriciteitsfactuur op één jaar met 55% gestegen, aardgas 185% duurder | Mijnenergie.be.
U kunt eenvoudig uitrekenen hoe zuinig uw auto rijdt! Hiervoor neemt u het aantal gereden kilometers en deelt dit door het aantal verbruikte liters brandstof. Dus, het gemiddeld verbruik = aantal gereden kilometers / aantal verbruikte liters.