Uit de twee projecten blijkt dat het aanleggen van circa 125 kilometer spoor in Nederland circa 5 miljard euro kost, ofwel circa 40 miljoen euro per kilometer.
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
Vervoerders betalen ongeveer vijftien procent van de totale infrastructuurkosten. Van deze kosten betaalt de staat de overige 85 procent via een subsidie.
Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet.
Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Opmerkelijk is hij zeker. Majestic Train de Luxe GmbH is de eigenaar en exploitant van een van de meest luxueuze treinen ter wereld.
Met achterwielaandrijving en nu een 7G-Tronic is de Sprinter er als 311, 314 en 316 (163 pk) CDI vanaf € 31.690. De 319 met de 3,0-liter V6 van 190 pk is er vanaf € 40.990. Daarna komen nog de zwaardere uitvoeringen 511/514/516/516/519 CDI vanaf € 35.170 (alle prijzen ex. btw/bpm).
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Tweede en eerste klas reizen
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Voor ruim 224.000 euro kun je bij de Mercedes-adepten van tuner Brabus deze Sprinter VIP Conference Lounge ophalen, een bus die overloopt van luxueuze aankleding. Het is niet de eerste keer dat Brabus zich volledig op een Sprinter stort.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Deze Mercedes-Benz Sprinter komt uit 2019, werd geleverd van 01-06-2018 tot 31-12-2021 en kostte toen € 54.968,-. Deze geïmporteerde bus staat sinds 2019 op kenteken, is voorzien van een diesel-motor, heeft een maximum vermogen van 105 kW (143 PK) en een cilinderinhoud van 2143 cc.
Mag mijn vouwfiets mee in de trein? Je vouwfiets mag gratis mee in de trein als je deze inklapt, ook tijdens de spitsuren. Je vouwfiets klap je in vóór het instappen en klap je weer uit ná het uitstappen. Je vouwfiets (en bagage) mag onder geen enkele voorwaarde buitendeuren, binnendeuren of gangpaden blokkeren.
Het voordeel van uw fiets in de sprinter meenemen, is de hoogte van de sprinter zelf. Deze zijn gelijk met de hoogte van het perron waardoor u de fiets er makkelijk in kunt rijden. Wanneer er te weinig ruimte is kan u gevraagd worden een trein te wachten omdat er anders meer mensen niet mee kunnen.
Bij de NS mag je altijd je fiets meenemen in de trein, de enige beperking hierbij is het aantal beschikbare fietsplekken. In 2021 heeft de NS een proef gedaan, waarbij je vooraf je fietsplek verplicht moest reserveren om zo je fiets in de trein mee te nemen.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
De meest goedkope manier om te reizen naar Parijs? Ga met Flixbus met de bus op reis! Een enkele reis boek je al vanaf € 16,99. Eenmaal op locatie bezichtig je de mooiste bezienswaardigheden van de stad, denk o.a. aan de Eiffeltoren, Notre Dame, Galerie Lafayette & het Louvre.
Bij de NS verdient ze 'slechts' een half miljoen euro per jaar; bijna drie keer zoveel als de premier. Bij KLM kan ze met alle optie- en bonusregelingen misschien wel het tienvoudige verdienen – zelfs als er miljardenverliezen worden geleden.
Een machinist is de bestuurder van een trein. In België wordt hij ook treinbestuurder genoemd. In de Nederlandse regeling spoorverkeer wordt bestuurder gebruikt.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.
De vanafprijs bedraagt minimaal € 17.225. Voor dat bedrag, uiteraard exclusief btw en bpm rijd je de Citan 110 Gesloten Bestel met een 1,5-liter viercilinder dieselmotor die 102 pk afgeeft. De Citan Tourer heeft als 110, dus met dezelfde krachtbron, een vanafprijs van € 21.050.