Koper profiteert mee In een gemiddelde moderne auto zonder enige vorm van elektrische aandrijving wordt 23 kilogram koper gebruikt. In een hybride variant is dat al tussen de 40 en 60, terwijl volledig elektrische auto's zo'n 85 kilogram van het rode metaal nodig hebben.
Koper in veel verschillende soorten voedsel, het drinkwater en de lucht wordt gevonden? Onze moderne levensstijl niet mogelijk zou zijn zonder koper? Er wordt namelijk ongeveer 85 kg koper gebruikt bij de fabricage van een gemiddelde elektrische auto en voor een elektrische bus is dit zelfs 370 kg.
In de meeste recente auto's zitten meer dan 1.000 van die dingen.Bij de meest geavanceerde modellen zou de teller zelfs de 3.000 voorbij kunnen gaan. Een aanzienlijk aantal chips stuurt functies aan die niet cruciaal zijn voor de correcte en veilige werking van het voertuig.
Een doorsneeauto bevat bijna een ton ijzer en staal en meer dan 100 kilo aluminium. Voor koper is de trend het opvallendst. Auto's bulken van koper. Er zit nu anderhalve kilometer koperdraad in een auto, dertig keer meer dan in een auto uit de jaren veertig.
Tussen 2018 en 2020 was de prijs ongeveer 10.000 dollar per ton. Maar vanaf 2021 liep de prijs snel op naar 80.000 dollar per ton afgelopen november. Sindsdien daalde de prijs weer wat en momenteel wordt er ongeveer 67.000 dollar voor een ton lithium betaald.
De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
'Mogelijk genoeg voor alle elektrische auto's'
Het gaat om 5 tot 10 kilogram lithium dat per uur uit het water gehaald kan worden." Ter vergelijking: voor de batterij in een elektrische auto heb je ongeveer 12 kilogram lithium nodig.
Batterijen in elektrische voertuigen gebruiken tussen 25-50 gram zilver per auto. Zilver wordt daarnaast veel gebruikt in zonnepanelen en de vraag hiernaar stijgt exponentieel door de energietransitie.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel.
Ja, chiptuning is legaal.Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
In een Tesla Model Y zitten vandaag 58 chips van Melexis.
Koper komt vooral voor in orgaanvlees, zeevis en schaal- en schelpdieren.En verder in groente en fruit, noten en graanproducten.Ook cacaoproducten, zoals chocolade, bevatten van koper.
De belangrijkste bronnen van koper zijn de mineralen chalcopyriet, chalcociet, covelliet, azuriet, malachiet en borniet. Deze worden in ruime mate in de aardkorst aangetroffen. Belangrijke vindplaatsen van kopererts waren in 2014 Chili, Volksrepubliek China, Peru en de Verenigde Staten.
“Elektrische wagens zijn vaak een paar honderd kilo zwaarder dan een soortgelijke wagen op brandstof”, weet Auke Hoekstra, expert in elektrische mobiliteit aan de Universiteit Eindhoven. “Een elektrische motor is een pak lichter, maar een batterij weegt al snel 400 kilogram en doet die winst teniet.”
Vraag jij je af, hoeveel is een kilo zilver waard? De prijs 1 kilo zilver ligt vandaag te dag tussen de €500,- en de €600,-.
Goud is meer waard dan zilver. Een relatief kleine hoeveelheid goud is bijv. gemakkelijke op te slaan dan grotere hoeveelheden zilver. De situatie op de markt kan verschillen dan kan de prijs van beide edelmetalen afzonderlijk beïnvloeden.
Voor het ophalen en recyclen van lithium batterijen en lithium accu's ben je bij IT-Recycling aan het juist adres. Goed om te weten: lithium recyclen is NIET gratis en kost 1,55€ per kilo plus €100,00 opstartkosten.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Daarvoor moeten de accu's goedkoper worden, maar of dat gaat gebeuren? Op het eerste gezicht lijkt het niet om grote hoeveelheden te gaan: van de circa 350 kilo die de gemiddelde accu van een elektroauto weegt, neemt lithium slechts 8 tot 10 kilo voor zijn rekening, terwijl er in een accu 12 tot 15 kilo kobalt zit.
Onder aan de streep heeft een elektrische auto een lagere fijnstofuitstoot: circa 25 tot 40 procent lager dan die van een benzine- of dieselauto.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.