Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
Op de tol-/snelwegen is de maximum snelheid 130 kilometer per uur, op andere snelwegen meestal 110 kilometer per uur. Verder geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur en in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Gemiddeld bedraagt het toltarief in Frankrijk circa € 7 per 100 km. Het tolgeld voor enkele bekende Franse vakantieroutes bedraagt per februari 2022 voor een personenauto (tussen haakjes het tarief met caravan): Amsterdam - Bordeaux via Parijs: € 74,50 (112,80) (naar Biarritz € 86,20 (130,60).
Zo beginnen de prijzen op de A26 van Calais naar Lens voor personenauto's bij 7,60 euro terwijl je voor de A10 van Parijs naar Orléans al 10,90 euro betaalt. Wie van België of Nederland naar het zuiden rijdt, moet voor het hele traject al snel rekenen op een péage van 80 tot zelfs 120 euro.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Die liggen meestal binnen een week of 2 wel op de mat. Je krijgt inderdaad korting als je snel betaalt, maar na ontvangst heb je daar ook nog wel een paar weken de tijd voor hoor.
Op de meeste autosnelwegen in Frankrijk moet tol betaald worden. Daarnaast zijn er een aantal tunnels en bruggen die je alleen mag passeren als je tol betaalt. Onderweg kom je regelmatig tolpoortjes tegen. Dit wordt vooraf aangegeven met een blauw verkeersbord met daarop péage.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
Oranje letter 't'
Dit loket is bedoeld voor bestuurders met een abonnement op de tolwegen, ook wel "Télépéage" of een "Liber-t abonnement" genoemd.
Kosten tolbadge
De aanschaf kosten van de badge zijn: € 17,95 voor ANWB leden en € 19,95 voor niet ANWB leden. De gebruikskosten zijn € 3 per maand, per land in de maanden dat je de badge gebruikt, naast de toltarieven op jouw traject. Wanneer je kiest voor een e-factuur ontvang je € 0,50 korting per factuur.
In Frankrijk wordt er bekeurd bij een snelheidsoverschrijding vanaf 1 km/u. Dit is echter na correctie. De correctie is 5 km/u bij een maximum snelheid tot 100 km/u en 5% van de gemeten snelheid bij een maximum snelheid boven 100 km/u.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Betaal je de boete niet en ga je ook niet in beroep, dan wordt de boete onherroepelijk. Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) overdag
Op de Nederlandse snelwegen geldt tussen 06.00 en 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 km/h. Wanneer de spitsstrook open is, geldt een aangepaste maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
80 km/h mag je vaak op zogenaamde provinciale wegen of N-wegen. Ze vallen op door de middenstreep, welke al dan niet onderbroken is. Aan weerskanten zie je een onderbroken zijlijn.