Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Fabrikanten geven soms zelf een ondergrens aan, raadpleeg daarvoor het instructieboekje. De ANWB krijgt veel vragen over olieverbuik, en de experts van de ANWB geven aan dat een verbruik van 1:2000 kom (1 liter olie voor elke 2000 kilometer) al een fors gebruik is.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Om optimaal te functioneren, verbruikt elke motor olie. Je moet dan ook regelmatig wat motorolie bijvullen. Een goede regel is om een keer per maand het motoroliepeil van je wagen te controleren.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Auto verbruikt olie - hoe zie je dat? Regelmatig olie peilen is de enige manier om het olieverbruik in de gaten te houden. Verstandig is het oliepeil eens in de twee weken te controleren. Doe dit bij een koude motor, en zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Als er te weinig olie in de motor zit, loopt de temperatuur van de olie én de motor op omdat de doorstroming sneller is. Hoe meer olie er in het motorblok zit, hoe beter de koeling is. Door de hoge temperatuur wordt de olie dunner, gaat het veel sneller stromen, neemt de oliedruk af en wordt de smering slechter.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
U kunt vrij goed zien hoeveel olie uw auto nodig heeft. Het verschil tussen het minimum- en maximumstreepje is ongeveer 0,5 tot 1 liter. Ziet u dat het oliepeil ongeveer bij het minimumstreepje ligt? Voeg dan iets minder dan een liter olie toe.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen. U schrijft dat de motor veel rook produceerde en dat dit ophield na even stationair draaien. U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Het eerste waar je logischerwijs aan denkt is een te laag oliepeil. Het hoeft echter niet de oorzaak te zijn. Ook bij een vol reservoir met olie kan het olie lampje blijven branden.
Dan motorolie bijvullen. Zo is te weinig olie niet goed voor uw auto, te veel olie is ook niet goed. Met teveel olie zal de motor niet zo snel kapot gaan, maar de motor kan olie gaan lekken. Ook zou de motor vast kunnen lopen door een te grote hoeveelheid olie.
Zo wordt BMW-eigenaren verteld dat het bij sommige motoren normaal is dat ze per 1000 – 1500 kilometer een liter verbruiken. Bij andere merken is 1 op 3000 te verwachten bij 'normaal' gebruik en 'goed' onderhoud, terwijl de meeste merken helemaal niets hierover zeggen.
Morsen kan motordelen aantasten en stank veroorzaken. Vaak heeft het benzinestation papieren weggooi trechtertjes. Staat het oliepeil op de min dan moet je circa een liter bijvullen. Het ideale oliepeil is tussen de min en max.
Het oliepeil kan het beste gemeten worden als de motor koud is, de meeste olie zit dan in het motorcarter. Als u het oliepeil wilt meten met een warme motor, moet u na het afzetten van de motor zeker nog tien minuten wachten.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.