In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
Als de motor heet wordt
Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten. Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.
Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
Inrijden en slijtage AUTO
Elke nieuwe band heeft een inrijperiode nodig. Voor het inrijden moet gedurende de eerste 200 à 300 kilometer met matige snelheid worden gereden om de prestaties van de band te verbeteren voor de lange termijn.
Het is die wat zwavelachtige geur van een splinternieuwe band die je moeilijk kunt thuisbrengen – nu weet je dus waar die vandaan komt! Daarom ook het advies om het de eerste kilometers rustig aan te doen. Bandenfabrikanten adviseren tot zelfs 200 kilometer als inrijperiode.
Vaak krijg je bij je nieuwe motorbanden een sticker erbij die je moet helpen herinneren je banden in te rijden. De eerste en wellicht belangrijkste reden is dat nieuw rubber gladder is. Na ongeveer honderd kilometer rijden is de bovenste gladde laag eraf, waardoor er nu weer rubber met meer grip het asfalt raakt.
Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee). Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
Gewoon normaal rijden zoals je altijd doet, ik rij altijd op hoge dan weer lage toeren, zolang je maar geen 5min lang alleen 30 gaat rijden want dan heb je binnen de kortste keren een stootrand. Doe vooral ook een extra scheutje olie in de tank, dan kan er als je afstelling goed is helemaal niets mis gaan.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
De cilinder is als het ware het hart van je scooter. In de cilinder wordt het mengsel van lucht en benzine onder compressie gebracht en tot ontploffing gebracht. Door de kracht die vrijkomt bij de ontbranding wordt de zuiger naar beneden geduwd, waardoor de rest van het motorblok wordt aangedreven.
Er is nog altijd geen concreet antwoord te geven op hoeveel kilometer je met motorbanden kunt rijden. Er zijn motorrijders die na een dag rijden op het circuit al na 400 km de banden moeten vervangen. Zo zijn er ook rustige motorrijders die wel 20.000 tot 25.000 kilometer met de motorbanden rijden.
De minimale wettelijke verplichte profieldiepte voor motorfietsen is 1 mm. Het aanbevolen ligt hoger: we raden aan uw motorbanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm of lager.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.