Wie in 2023 een nieuwe elektrische wagen aanschaft, krijgt daarvoor een tegemoetkoming van 2950 euro en een jaar later 2550 euro. Het bedrag voor tweedehands auto's blijft hetzelfde. De totale beschikbare subsidie is volgend jaar 67 miljoen euro voor nieuwe auto's en 32,4 miljoen euro voor een gebruikte auto.
Bedrag. In 2022 is het subsidiebedrag € 3.350 als u een nieuwe elektrische auto koopt.
Er is voor gebruikte elektrische personenauto's (koop en lease) per 7 juli 2022 geen budget meer. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 6 juli 2022 krijgen subsidie. Het budget dat overblijft, verdelen we met een loting over de ingediende aanvragen op 7 juli 2022.
Koop of private lease je een nieuwe elektrische auto, dan kun je in 2023 een subsidie krijgen van 2950 euro. Dat was dit jaar nog 3350 euro. Voor een tweedehands stekkermodel betaalt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland je 2000 euro uit.
Subsidiebedrag voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's
Dus resume: voor gebruikte elektrische personenauto (koop of private lease) geldt in 2022 een subsidiebedrag van 2.000 euro en voor nieuwe elektrische personenauto (koop of private lease) is dat 3.350 euro.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Het subsidiebudget in 2022 voor de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) is op maandag 30 mei 2022 overtekend. Er is voor meer geld aangevraagd dan dat er dit jaar beschikbaar is. In totaal zijn er ruim 21.000 nieuwe elektrische auto's met subsidie aangeschaft in 2022.
SEPP aanvragen
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Koop je een nieuwe elektrische auto, dan gold in 2022 een eenmalige subsidie van € 3.350. Dit bedrag zal in 2023 en 2024 respectievelijk dalen naar € 2.950 en € 2.550. Voor occasions blijft het net zoals dit jaar € 2.000.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Profiteer van tot negenduizend euro subsidie door gebruik te maken van BAFA. In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto's. Zoals het er nu uit ziet kan deze 'innovatie' regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden.
Per 1 januari 2022 is de ISDE-subsidie voor isolatiemaatregelen en (hybride) warmtepompen met een vermogen groter dan 1 kW verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. De verhoogde subsidie voor deze maatregelen geldt alleen voor maatregelen die daadwerkelijk in 2022 zijn uitgevoerd.
Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg? Op een aanvraag wordt doorgaans binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro). Andere elektrische voertuigen, zoals bestelauto's, blijven ook op de Milieulijst en stijgen waar mogelijk in voordeel.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.