Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca.12.000 km mee.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Schakel je niet veel en ben jij koning hardrijder op het vlakke, dan zit je uiteraard eerder tegen die 5000km aan. In de praktijk is zo'n vuistregel natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken. Mijn ervaring zegt dat iedere fatsoenlijke (KMC, Shimano Ultegra) fietsketting de 5000km kan halen.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
3.000 - 3.500 km mee.
Het herkennen van versleten tandwielen is vrij eenvoudig. Bij goede tandwielen zijn de tanden even dik en gelijk, waardoor de ketting soepel over de tandwielen loopt. Versleten tandwielen zijn te herkennen scherpe punten.
Single: Eén blad voor. Je vindt ze voornamelijk op de MTB of Crossfiets. Dubbel: Het klassieke crankstel waar je kunt kiezen uit de grote plaat of het lekkere pielverzetje (53 of 52 en binnenblad van 39 tanden) Compact: De middenweg van de triple en Dubbel, hier heb je 50/34 kettingbladen op zitten.
Slijten van de tandwielen en ketting.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Een ketting rekt tijdens het gebruik iets uit en wordt een paar millimeter langer. Een te ver opgerekte ketting vreet de kettingwielen aan. Het is dus zaak om de ketting te vervangen voordat deze te lang wordt.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
De levensduur van een stadsfiets staat niet in steen gebeiteld. Natuurlijk is de levensduur van je fiets wel afhankelijk van hoe je ermee omgaat. De materialen hebben ook invloed. Een lifestyle fiets heeft bijvoorbeeld een stevig frame en anti-lek-banden.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
Schoonmaken met een borstel
Spuit de cassette in met een kettingontvetter en laat deze een paar minuten intrekken. Let er goed op dat je dit spul niet tussen je (achter)lagers loopt. Vervolgens rag je met de borstel flink tussen de verschillende kransjes. Doe dit tegen de rijrichting in.
De gemakkelijkste manier om erachter te komen wanneer dit het geval is, is met behulp van een kettingmeter. Hiermee controleer je gemakkelijk de afstand tussen de verschillende kettingschakels en weet je precies wanneer je ketting aan vervanging toe is.