De BMW 330e is in staat om zo'n 40 tot 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. Houd je daarna je gaspedaal in bedwang, dan is het mogelijk om – zonder elektrokracht – een verbruik van ongeveer 1 op 17 te halen.
BMW geeft deze tweede generatie van de plug-inhybride X5 zes in plaats van vier cilinders, breidt het elektrische rijbereik uit van 31 naar 86 kilometer en maakt zijn bestseller-PHEV nog krachtiger en sneller.
De BMW 330e kan volledig worden opgeladen voor €1,52. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder).
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
BMW breidt het gamma van de X5 en de X6 uit met een nieuwe xDrive40d uitvoering met 6 cilinder lijn dieselmotor en milde hybride technologie. Deze nieuwe aandrijflijn is goed voor 340 pk en 700 Nm.
De 530e xDrive Touring scoort bijzonder goed. Het maximum geladen rijbereik is 63 km, het laagste is 44 km.
De BMW X5 45E laadt trager op aan een stopcontact dan aan een laadpaal. Via het stopcontact zal het +/-9 uur duren om de batterij van de wagen volledig op te laden. Wanneer u gebruik maakt van een laadpaal, kan de BMW X5 45E opladen in minder dan 6 uur.
Een plug-in Hybride BMW wordt aangedreven door zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Op deze manier kan op de snelweg de verbrandingsmotor voor aandrijving zorgen en kan de elektromotor het overnemen in stedelijke gebieden. Beide aandrijfvormen worden zo efficiënt mogelijk benut.
Deze versie van de BMW X5 is in Nederland op de markt sinds augustus 2019 en kost rijklaar € 89.842. De vierwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 290 kW (394 pk) en een maximum koppel van 600 Nm.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Ter illustratie: een doorsnee auto op benzine verbruikt aan brandstof ongeveer 9 cent per kilometer, de elektromotor opladen kost tussen de 4 en 5 cent per kilometer. Het meeste bespaar je wanneer je thuis oplaadt, tijdens de daluren en bij de goedkoopste energieleverancier.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.