Het hangt in de praktijk allemaal af van het overschrijden van de onderhoudstermijn. Heb je het onderhoud gewoon enkele weken uitgesteld of helemaal niet laten doen? Doorgaans tolereren constructeurs een vrij grote overschrijding. Reken op ongeveer één maand of 1.000 km.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven.Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
Wanneer u uw auto moet laten onderhouden, verschilt per fabrikant, maar als algemene richtlijn worden kleine autoservices meestal elke 10.000 tot 15.000 kilometer uitgevoerd , en grote autoservices meestal rond de 30.000 tot 45.000 kilometer. Raadpleeg de handleiding van uw auto om de specifieke onderhoudsvereisten voor uw voertuig te bevestigen.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of elke 2 jaar te gebeuren. Ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
Het wordt geactiveerd met tussenpozen van 5,000 kilometer, omdat autofabrikanten normaal gesproken basisonderhoud aanbevelen: olie vervanging, filtervervanging en inspectie — elke 5,000 km. Het lampje knippert een paar seconden elke keer dat u uw auto start na 4,500 kilometer.
Over het algemeen zal een knipperend olielampje na ongeveer 2 weken of 500 mijl rijden een serieus probleem worden. Zodra het echter zover is, kan het snel verslechteren, wat kan leiden tot catastrofale mechanische schade. Maak daarom zo snel mogelijk een afspraak met een monteur.
Doorrijden kan ernstige schade aan je motor opleveren, want olie zorgt dat je motor 'gesmeerd' loopt. Stop dus om de olie te peilen en zo nodig bij te vullen. Blijft het lampje daarna (rood) branden? Schakel dan direct de Wegenwacht in en rij niet verder.
Geplande onderhoudsbeurten van de fabriek, die vaak “30K/60K/90K” worden genoemd, moeten worden uitgevoerd in combinatie met uw onderhoudsbeurten van 30.000 mijl, 60.000 mijl en 90.000 mijl .
Rijdt u minder dan 15.000 kilometer per jaar, dan laat u het beste jaarlijks een onderhoud uitvoeren. Als uw auto meer dan vier jaar oud is, kunt u hem bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt geven voordat hij de verplichte jaarlijkse technische keuring ondergaat.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden.
Onderhoud is belangrijk om uw auto in de best mogelijke staat te houden, u te behoeden voor dure reparatierekeningen en u op de lange termijn geld te besparen. De meeste fabrikanten raden aan om eenmaal per jaar of elke 12.000 mijl een volledige autoservice te laten uitvoeren, afhankelijk van wat het eerst komt.
Kosten grote beurt
Dan kost een grote beurt vaak tussen de € 200 tot € 400. Moeten er verschillende auto-onderdelen vervangen worden? Dan lopen de kosten al snel op van € 700 tot € 1000.
Wanneer moet mijn motorfiets een onderhoudsbeurt hebben? Er wordt aangeraden een kleine onderhoudsbeurt te houden om de 6.000 kilometer of elk jaar, afhankelijk van welke factor het eerst wordt overschreden. Een grote onderhoudsbeurt wordt meestal om de 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar.
Professionele service wordt over het algemeen aanbevolen om de zes maanden of 10.000 km (wat het eerst komt), maar dit kan variëren. Als u een oudere auto hebt, kunt u ervoor kiezen om deze regelmatiger te laten onderhouden, bijvoorbeeld om de 5.000 km of drie maanden.
In de ranglijst van de top 30 meest dure automerken om te onderhouden prijkt BMW fier bovenaan. Over een tijdsbestek van tien jaar kun je rekenen op gemiddelde kosten van €16.400, wat neerkomt op €1.640 per jaar!
' In tegenstelling tot de APK is een onderhoudsbeurt voor je auto niet verplicht, maar wel aangeraden.
Het wordt aanbevolen om een grote beurt voor uw auto eens per jaar of na een bepaald aantal kilometers uit te voeren, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Oudere auto's hebben vaak meer onderhoud nodig, en het uitvoeren van regelmatig onderhoud kan helpen om onverwachte problemen te voorkomen.
Het is niet bij wet verplicht om een onderhoud aan je wagen te laten uitvoeren. Toch raden we af om je onderhoud uit te stellen. Als je wagen niet tijdig een check-up krijgt, brengt dat veiligheidsrisico's met zich mee.
Samenvattend kan een onderhoud van 50000-kilometers, naast de genoemde onderhoudstaken, ook het controleren en vervangen van de accu en de remblokken van het voertuig omvatten, en inspecties en onderhoud van tientallen items in meerdere systemen.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
20.000 mijl service
Vervang de motorolie, het oliefilter en de remvloeistof en controleer het remsysteem, de remblokken en de remschijven . Controleer het uitlaatsysteem om lekkages of schade te voorkomen. Ga de stuurinrichting en de verbinding en de as- en ophangingsonderdelen na.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt. Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit.
Een oranje motorlampje is het minst erg. Als dit lampje aangaat en blijft branden, betekent dit dat je normaal kunt blijven rijden.
Als het bandenspanningslampje (ook wel bekend als de TPMS–melding) in uw cockpitscherm gaat branden, moet u zo snel mogelijk uw banden controleren.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.