De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
De actieradius van de BMW volgens de nieuwe, striktere WLTP testcyclus bedraagt 310 kilometer**. Voor de BMW i3s (120 Ah) geldt een actieradius van 285 kilometer** volgens de WLTP-cyclus. Onder normale omstandigheden bieden beide modellen in de dagelijkse praktijk een actieradius van zo'n 260 kilometer***.
De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage. Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700.
BMW i3 laadkosten
De BMW i3 94 Ah kan volledig worden opgeladen voor €6,60. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
Zo zit het met de BMW i3
BMW biedt eveneens een garantie van 8 jaar op de batterij en net als Nissan met een maximale kilometrage van 160.000.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Aandrijving en prestaties
De BMW i3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
De meeste automerken wisselen de batterij gratis om als hij binnen acht jaar of 160.000 kilometer na aankoop minder dan 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit kan opslaan. Toyota biedt voor zijn enige elektrische auto, de Lexus UX 300e zelfs een garantie op de accu van tien jaar of 1 miljoen kilometer.
Over veiligheid gesproken: de BMW i3 scoorde in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Opmerkelijk omdat er ook elektrische auto's zijn die wel de 5 sterren halen.
Occasions zijn te vinden vanaf grofweg 20.000 euro tot bijna 40.000 euro. Sinds 2018 levert BMW de 120 Ah met 37,9 kWh. Vroege exemplaren van de 120 Ah zijn te vinden vanaf prijzen net boven de 30.000 euro.
BMW levert de i3 in vier smaken. Er is keuze uit de standaard variant met 170 pk, 250 Nm, 300 kilometer range en een prijskaartje vanaf 40.412 euro. De i3s is de sportievere variant en levert 184 pk en 270 Nm en komt op papier 280 kilometer ver. Deze kost dan weer 44.081 euro.
De prijs van de BMW iX start bij 81.200 euro voor de xDrive40 326 pk met automaat en vierwielaandrijving. De duurste uitvoering is de xDrive50 523 pk met automaat en vierwielaandrijving, een zuiver elektrische versie met een prijskaartje van 97.950 euro.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.