Ons uitgangspunt is dat elke moderne benzinemotor tenminste 250.000 km zonder noemenswaardige problemen moet kunnen halen.
De Qashqai is in het algemeen zeer betrouwbaar, maar de Wegenwacht kent wel een paar vaker optredende euveltjes. Bij de 1,2 liter benzinemotor komt het voor dat de nokkenasverstelling vast blijft zitten. De motor loopt dan bij lagere tot middelhoge toerentallen niet lekker.
In de lijst van de top tien beste auto's volgens de Reliability Index, komen maar liefst vijf auto voor van Japanse afkomst voor. Dit zijn auto's van de merken Mazda, Nissan, Honda, Toyota en Mitsubishi, dus we kunnen wel stellen dat de automerken die uit Japan komen goed scoren op de betrouwbaarheid.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Distributieriem vervangen Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De 2.0 modellen van de Nissan QASHQAI gebruiken een distributieketting en de meeste overige (1.6, benzine en diesel) modellen gebruiken een distributieriem.
Distributieketting vervangen Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De Nissan Qashqai en het milieu
De 1.6 diesel scoort een uitstoot van 119 gram CO2/km, en dat is veel minder dan de 184 die zijn voorganger, de 2-liter, op de meetschermen bracht. En ook de 1.5 scoorde hoger: 137. Met die score zit hij tot en met 2013 in de 20%-bijtelling-categorie volgens de huidige plannen.
Nissan Qashqai +2: meer ruimte en zitplaatsen
Bij de eerste generatie van de Qashqai kun je kiezen uit een korte versie (die gewoon Qashqai heet), maar ook voor een verlengde variant met twee extra zitplaatsen en meer bagageruimte. Die laatste versie heet, logisch genoeg, de 'Qashqai+2'.
Plus: degelijke benzinemotoren voor de Nissan Qashqai
Dieselen kan ook. De 1,5 dCi (110 pk) en 2.0 dCi (150 pk) zijn afkomstig van Renault, even later komt daar nog een nieuwe 1,6 dCi met 130 pk bij. De benzinemotoren blijken erg degelijk, alleen de lambdasondes (een sensor in de uitlaat) spelen daar wel eens op.
De Qashqai wordt geassembleerd in de Nissanfabriek in Sunderland. Volgens Nissan moet de auto, die vernoemd is naar het Qashqai volk, een nomadische stam uit Iran, vooral mensen aanspreken die zoeken naar een dynamische auto maar zich niet aangesproken voelen tot de agressieve en grote SUV's.
Nissan Qashqai 1.5 e-POWER
Je leest het, de 1.3 turbobenzinemotor is er met 140 of 158 pk en de 1.5 e-POWER die pas in 2022 komt krijgt 190 pk. Verder is er keuze uit versies met voor- of vierwielaandrijving met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Xtronic CVT-transmissie.
Grote beurt Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 295.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Het klopt dat een handgeschakelde 20 Qashqai 1.400 kg mag trekken en een automaat 1.200 kg. Elke autofabrikant bepaalt aan de hand van de constructie van de auto en de aandrijflijn wat de maximale aanhangwagenmassa is voor deze auto.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.