Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Wie nu 16 tot 20 km/h te hard rijd in de bebouwde kom, kn een prent van 35 euro verwachten. Per november wordt de boete verdubbeld naar 60 euro. Wie buiten de bebouwde kom dezelfde snelheidsovertreding begaat, betaalt geen 30, maar 60 euro.
Rij je nog meer te hard, dan bepaalt een rechter je boete. In Duitsland is de boete voor een overtreding van 70 km/u of meer 600 euro. Let wel: in Duitsland werken ze met puntenrijbewijzen en rijontzeggingen. Al vanaf 26 km/u te hard kun je een maand je rijbewijs kwijtraken als Duitser.
In Duitsland moet je voldoende afstand houden tot de auto die voor je rijdt. De formule: als je bijvoorbeeld 100 km per uur rijdt, moet je 50 meter afstand houden tot je voorganger. Dat noemen ze een halber Tacho. Bij slecht mag het nog ruimer.
Geflitst in Duitsland
In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
Duitse bestuurders zijn gewend om flink door te rijden op de Autobahn. Op sommige delen geldt er een snelheidslimiet (vaak 100, 120 of 130), op andere delen is dit niet het geval. Hier kun je dus, op een veilige manier, harder rijden.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk. Wanneer de betaling uitblijft, bijvoorbeeld omdat je betwist de overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid, met als gevolg een hoger boetebedrag.
Procedure Duitsland
Is uw verkeersboete in het Duits is opgesteld en zit er geen vertaling bij, vraag hier dan schriftelijk om. Als u vervolgens binnen een week betaalt, is de boete daarmee afgedaan. Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan twee jaar het rijbewijs hebben of jonger zijn dan 21 jaar, geldt een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
De Autobahn is de Duitstalige versie van de autosnelweg. De term wordt gebruikt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en aangepast in Oekraïne (Avtoban). Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.