Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
15.000 km per jaar
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers. Rekening houden met een veiligheidsmarge van enkele duizenden kilometers is een bundel van 15.000 kilometer per jaar dan een goede keuze.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Een auto's met een hogere kilometerstand (Snelwegkilometers) ondervindt over het algemeen minder slijtage dan een auto waarmee na een koude starts steeds korte afstanden worden gereden. Ook komt het bij de auto's van de laatste jaren weinig tot niet meer voor dat Motoren de hoge kilometerstanden niet aankunnen.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Twee van de beste en meest gewilde auto's van het moment komen uit Zuid-Korea: de Hyundai Kona en Kia Niro zijn, zeker in het geval van de volledig elektrische versies, niet aan te slepen. Beide compacte semi-terreinwagens blinken uit in hun gebruiksgemak, kostenplaatjes en betrouwbaarheid.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
Dus voor een auto die vijf jaar oud is, zal ongeveer 120.000 kilometer als "gemiddeld" worden beschouwd. Alles hoger dan dat zal worden gecategoriseerd als "hoge kilometerstand", terwijl iets ver onder de 120.000 zal vallen onder de categorie "lage kilometerstand".
Doorgaans wordt de waarde van een auto bepaald op basis van bouwjaar en kilometerstand. Dit betekent simpelweg dat: hoe hoger de kilometerstand, hoe minder de auto waard is. Iets wat een interessant gegeven kan zijn wanneer je een andere auto wilt kopen, maar er niet teveel geld aan wilt uitgeven.