Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Camper dagelijks gebruik
In principe mag je met een camper het hele jaar rijden in Nederland, waarbij je de belastingvoordelen blijft behouden.
Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar. Dit geldt dan tot 2030. Vanaf 2030 kunt u met geen enkel voertuig op brandstof meer de milieuzones in.
De gemiddelde Hymer camper met een Diesel motor kan circa 500.000 kilometers rijden en onze Hymer occasions worden verkocht met een kilometerstand die hieronder ligt.
In veel gevallen geldt dat u niet langer dan een periode van 180 dagen (aaneengesloten) in de recreatiewoning mag verblijven. Ook mag u in het volledige kalenderjaar niet meer dan 2/3e van de tijd op het adres van uw recreatiewoning verblijven.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Tot 1 januari 2026 betalen camperbezitters het kwarttarief. Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto.
In Duitsland is de maximumsnelheid voor een auto-caravan combinatie 80 km/u, tenzij je beschikt over een Tempo 100-ontheffing. Is die voor de aanhangwagen afgegeven en voldoet de hele combinatie aan de gestelde eisen, dan mag je met die combinatie 100 km/u rijden.
Kortom, gemiddeld gezien kun je er van uit gaan dat je met een dieselcamper ongeveer 500.000 kilometer mee kunt maken. Zorg er wel altijd voor dat je de camper grondig onderzoekt voordat je op avontuur gaat.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Het hebben van een camper voor eigen gebruik wordt in 2024 duurder.Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht.
Over het algemeen kan alles boven de 100.000 mijl worden beschouwd als een hoge kilometerstand voor een camper. Dit betekent echter niet dat een camper met een hoge kilometerstand automatisch onbetrouwbaar of ongeschikt voor gebruik is.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Wanneer de camper gedurende lange tijd niet gebruikt wordt, kan schorsen interessant zijn. Schorsen betekent dat het kenteken tijdelijk niet geldig is en dat de camper niet op de openbare weg mag komen. Als de camper enkele maanden geschorst wordt, kan dat financieel voordeel opleveren.
Net als elk ander voertuig, presteren campers het beste als ze vaak worden gebruikt, goed worden onderhouden en goed worden beschermd tegen de elementen. De juiste verzorging en aandacht kunnen een aanzienlijke impact hebben op hoe lang uw camper meegaat. De gemiddelde levensduur van een camper kan variëren van 10 tot 30 jaar of 200.000-300.000 mijl met het juiste onderhoud.
Hoeveel kosten je kwijt bent aan je camper is afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoudsgeschiedenis. Houd rekening met zo'n € 350 en € 650 per jaar.
De gemiddelde levensduur van een camper is ongeveer 20 jaar of 200.000 mijl, wat het eerst komt . Maar de realiteit is niet zo eenvoudig voor elk type camper. Die getallen kunnen sterk variëren, afhankelijk van de klasse van uw camper, hoe goed u er voor zorgt en een paar andere factoren.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Is een camper waardevast? Net als auto's, depreciëren campers in waarde over tijd. Echter, goed onderhouden campers met een sterke reputatie kunnen hun waarde beter behouden dan anderen.
Wildkamperen in een camper is in Duitsland over het algemeen toegestaan dankzij regelgeving die bestuurders toestaat om “hun rijvaardigheid te herstellen” . Deze regelgeving staat bestuurders toe om te stoppen en uit te rusten op een parkeerplaats voordat ze weer de weg op gaan.
Is een camper kopen in Duitsland goedkoper? Ja dat is het zeker!Als je op zoek bent naar een goede deal, kan het kopen van een camper in Duitsland zeker voordelig zijn. Over het algemeen liggen de prijzen van campers in Duitsland lager dan in Nederland.
Voor kampeervoertuigen die als bedrijfsauto geregistreerd staan bij de RDW en een maximum toegestane massa hebben van meer dan 3.500 kg, geldt een maximum snelheid buiten de bebouwde kom van 80 km/u.
Hogere BPM en wegenbelasting op campers
Een van de voornaamste redenen voor de prijsstijging van campers is de veranderende belastingstructuur. Vanaf 2025 gaat de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen) op bedrijfswagens omhoog, wat ook de doorstroom van BPM-vrije gebruikte busjes op termijn beïnvloedt.
BPM-verhoging voor bestelbusjes en campers in 2025
Vanaf 2025 gaat de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) op bestelwagens omhoog. Dit geldt ook voor kampeerauto's die gebaseerd zijn op bestelwagens, zoals campers die worden omgebouwd van bijvoorbeeld een Volkswagen Transporter of Mercedes Vito.
Voor een goede tweedehands camper van zo'n 15 jaar oud tel je ook al snel €20.000 tot €35.000 neer. Wil je een jonge tweedehands of een goed onderhouden retro camper kopen, dan ben je al snel het dubbele kwijt.