Qua gewicht is er geen beperking opgelegd. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw.
Olympia Looping – Barth: Olympia Looping van de Duitse exploitant Barth werd gebouwd in 1989 door de Duitse fabrikant Schwarzkopf. Het is de grootste mobiele achtbaan ter wereld en tijdens de rit worden er maar liefst krachten tot 5,2 G ervaren.
De zwaartekracht van de aarde trekt aan alle voorwerpen op onze planeet met een versnelling van één g. In een achtbaan werken grotere krachten op je lichaam; in een achtbaan met een maximumversnelling van 3 g voel je je heel kort drie keer zo zwaar als normaal.
Niet iedereen kan een ritje maken in de nieuwe Efteling-achtbaan Baron 1898. Voor extreem zwaarlijvige bezoekers is geen plek in de dive coaster. Corpulente waaghalzen die twijfelen of ze in de zitjes zullen passen, kunnen dat straks al uitproberen voor ze in de rij aansluiten.
Een beetje achtbaan kost al gauw 10 miljoen euro, dus dat moet het park ook weer terug zien te verdienen." Het kan nog een stuk duurder: de nieuwste attractie van de Efteling, de Symbolica, kostte bijvoorbeeld meer dan 30 miljoen.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
Daar – in Animal Kingdom – staat ook de grootste en duurste achtbaan die Vekoma ooit bouwde: de gigantische attractie Expedition Everest kostte in totaal honderd miljoen dollar.
Toen het attractiepark in mei heropende na een wekenlange sluiting, werden vanwege de coronamaatregelen slechts enkele duizenden bezoekers binnengelaten. Inmiddels is de capaciteit verhoogd tot ruim 15.000 personen per dag.
Op de meest rustige dagen is de entreeprijs € 38,00.Op rustige dagen € 42,00, op drukkere dagen € 45,00 en op heel drukke dagen € 48,00. Met het duurste kaartje (het 'Reus-ticket') kun je de Efteling op één dag in de volledige seizoenperiode bezoeken, dit ticket geeft dus de meeste flexibiliteit qua bezoekdatum.
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Bij het remmen ervaart een Formule 1-coureur gemiddeld een kracht van 5 G op zijn lichaam; bij het accelereren van 2 G.In bochten kunnen de g-krachten oplopen tot maximaal 5 à 6 G. Tegen meer is de auto (en vooral de banden) niet bestand.
De snelste achtbaan ter wereld
De Formula Rossa in het pretpark Ferrari World in Abu Dhabi gaat zelfs meer dan 240 kilometer per uur. De snelste houten achtbaan ter wereld is de Son of Beast, deze staat in Paramount's Kings Island ook de VS. Deze achtbaan gaat 126 kilometer per uur.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Bij een Reuzenfeest huurt u een gedeelte of het hele park af, speciaal voor uw medewerkers of zakenrelaties. De Efteling staat helemaal tot uw beschikking. Nodig uw collega's of relaties uit voor een betoverende dag samen met hun gezin in de Efteling en maak het zo compleet als u zelf wilt.
Reguliere tickets: Variëren tussen de 38 en 46 euro. Kinderen onder de 3 jaar betalen geen entree maar mogen van Pardoes de toverhofnar en prinses Pardijn helemaal gratis naar binnen om van het park te genieten! Wil je met oud en nieuw graag naar de Efteling, dan kan dit ook.
Het is nu haast niet meer voor te stellen, maar toen het sprookjespark in 1952 geopend werd, kostte een entreekaartje tachtig cent. In guldens welteverstaan. Tussen 1956 en 1965 kostte een kaartje precies één gulden. Uiteindelijk kwam de prijs in 2001 uit op 42 gulden.
Het salaris van de algemeen directeur van de Efteling is het afgelopen jaar bijna 13 procent gestegen. Ondanks de coronacrisis werd het brutosalaris van Fons Jurgens verhoogd van 317.000 euro in 2020 naar 357.000 euro in 2021, inclusief pensioenpremie. Een woordvoerder legt uit waar de salarisverhoging vandaan komt.
In 2022 behaalde de Efteling niet alleen record-bezoekerscijfers, ook financieel was het een recordjaar met een bedrijfsresultaat na belasting van € 33,9 miljoen.
De Efteling is groter (72 ha) dan het Disneyland main park. Pas met Studio's erbij wint Disney het van de wereld vol wonderen (76 ha). In de Efteling smaakt het water niet naar chloor, in Disneyland wel. De Efteling omschrijft veel duidelijker wat een attractie inhoudt dan Disneyland.
De engste achtbaan. Kaatsheuvel, Noord-Brabant - Voor een ritje in de achtbaan is hoogtevrees natuurlijk niet zo handig, maar met 'niet naar beneden kijken' kom je vaak toch nog een heel eind. In de dive coaster Baron 1898 in De Efteling is dat geen optie.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland.
Het duurste pretpark is de Efteling. Een kaartje voor bezoekers vanaf 4 jaar kost 38,50 euro. Directeur Kees Klesman van pretparkkoepel Club van Elf bevestigt dat de prijsstijgingen vooral opgesoupeerd worden door investeringen in attracties.