Draadeind Verzinkt M8 x 1m Sterkte 8.8 - Per Stuk Haal de bramen weg met een vijl zodat de moeren recht op het draadeind gedraaid kunnen worden. Deze draadeinden van 8.8 kwaliteit hebben een treksterkte van circa 80 kg per mm2.
De afschuifwaarde geeft aan: de kracht (gewicht in Newton) die maximaal als belasting (loodrecht) op een bout uitgeoefend kan worden zonder dat de spoed (draad) afstroopt. Deze waarde is ongeveer 3/4 van de treksterkte wat bij bijv. een 8 mm 8.8 bout neerkomt op een afschuifwaarde van 21.778 N.
De oogmoer M8 is berekend op een theoretische treksterkte (MBL) van 8,2 KN. De werklast (SWL) van de oogbout, met inachtname van een gebruiksfactor van 6, resulteert in een maximale belasting van 1,36 KN / 138,6 kg.
De kleinste oogbouten dragen een gewicht van 90 kg, de grootste bouten een gewicht tot maar liefst 1800 kg!
Volgens de door mij geposte link is de maximale afschuifkracht van een M10 bout van klasse 8.8 26248N wat gelijk staat aan 2624kg. Met inachtneming van 2 veiligheidsmarges (1. 75% van de afschuifkracht en 2.
De voorspanning is de klemkracht in Newton (N) die nodig is om de constructiedelen tegen elkaar aandrukt te houden zodat deze delen niet ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. De voorspanning is o.a. afhankelijk van het aandraaimoment en het wrijvingscoëfficiënt van de bout.
Het berekenen van de belasting op bouten door trek , stuik en afschuiving. Voorbeeld: Bout M12 klasse 4.6 maximale schuifkracht op de bout = (0,6 * 400 * 84,3) / 1,25 16,19 kN. Voorbeeld: Bout M16 klasse 8.8 6 maximale schuifkracht op de bout = (0,6 * 800 * 157) / 1,25 60,28 kN.
Zo heeft een M8 slotbout een buitendiameter van 8 mm.
12.9 is de sterkste kwaliteit staal in bout verbindingen die in de reguliere handel leverbaar is, door zijn hoge trek en afschuifsterkte bij uitstek geschikt voor zware verbindingen en verbindingen die aan hogere temperatuur onderhevig zijn, o.a. zware dynamische belastingen, hydraulische cilinders, Turbines en ...
Voor een M8 bout boor je bijvoorbeeld met een boor van 8 mm.
10 Newton komt overeen met 1kg. Dus wanneer iets met 20 Nm (Newtonmeter) aangedraaid moet worden wil dat dus zeggen dat je met 2kg aan een sleutel van een meter moet trekken om de bout vast te zetten.
Wij noemen dit 'handvast'. Handvast houdt in dat de draad in de kooiklem nauwelijks vast zit en dat dit enkel als functie heeft om de draad tijdelijk te klemmen voordat de momentschroevendraaier wordt gebruikt.
Voor niet-voorgespannen bouten moet tenminste éénmaal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad).
Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm². Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte (Rm) maal 10. Vermenigvuldigen van beide getallen levert 1/10 van de nominale vloeigrens op. Bij onze 8.8 bout is de Re dus (8 x 8) x 10 = 640 N/mm².
Sterkteklasse: 8.8. Spoed schroefdraad: 1,5. Sleutelmaat: 17mm.
Ankerbouten, ook wel keilbouten genoemd, zijn bij uitstek geschikt voor het monteren van zware belastingen.
Als vuistregel houden wij, bij GYZS, aan dat de schroeflengte 2,5x de dikte van het te schroeven materiaal moet zijn. Om een voorbeeld te geven: om een plank van 20mm vast te schroeven gebruik je het beste een schroef van 50mm lang.
Het afbreken van een schroef gebeurt vaak door een kapotte of gebroken schroefkop, kapot schroefdraad of een te smalle plug voor een schroef. Check daarom altijd welke plug bij welke schroef hoort om dit te voorkomen. Gelukkig zijn er veel manieren om de schroef te verwijderen.
Er is géén vast aanhaalmoment voor wielbouten
Het ideale wielbouten aanhaalmoment bestaat niet. Het aanhaalmoment van wielbouten is afhankelijk van het voertuig, de velg en de bout zelf. Je kunt het juiste aanhaalmoment voor de wielbouten van jouw voertuig of aanhanger vinden in het instructieboekje.