Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Over het algemeen is een zoekwoorddichtheid tussen 1% en 3% goed, maar er zijn een aantal tips om keywords slim te verwerken zodat ze meer opleveren: Zet de keyword in de H1 en H2. Gebruik de keyword in de eerste en laatste zin pagina. Je keyword is het hoofdonderwerp van de tekst.
Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
De Keyword Tool van Google Adwords is een webdienst waarmee je kunt bekijken hoe vaak er op bepaalde trefwoorden – en daaraan gerelateerde termen – gezocht wordt in Google en hoeveel concurrentie er op die keywords is.
Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
Het beste antwoord
En vervolgens wordt er aangegeven hoeveel keer er op die term gezocht is in google. Hier kun je dus zijn hoevaak iemand gegoogled is, maar niet door wie.
Uit een onderzoek van maar liefst 9,5 miljard zoekwoorden ontstond de onderstaande top 10 van meest gebruikte zoekwoorden: Youtube (1,361,079,416 zoekvolume) Facebook (1,204,988,365) Google (616,128,363)
Het meest gezocht op trefwoord op Google is YouTube. Meer dan 60% van Google zoekopdrachten zijn gedaan met de mobiele telefoon. Ongeveer de helft van de Trefwoorden "bij mij in de buurt" on Google resulteren in een winkelbezoek.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Goede content schrijf je alleen wanneer je bij je eigen vakgebied blijft en kennis kunt delen. Voor jou is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft en juist daardoor goed gevonden worden. Tip: schrijf in 'Jip en Janneke taal' en gebruik niet te veel vakjargon.
Vaak wordt er geschreven dat het voor een website belangrijk is dat een pagina een minimaal aantal worden moet bevatten in verband met de indexeringen van de verschillende zoekmachines. Dit is volgens ons niet het belangrijkste. Maar wij adviseren wel een richtlijn van tussen de 400 en 1000 woorden.
Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Kwaliteit boven kwantiteit!
Dan nu eindelijk het verlossende antwoord: SEO-technisch gezien is de minimale lengte van een blog 300 woorden.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Het gaat hierbij om de woorden die trending waren en dus een stuk vaker dan vorig jaar gegoogeld zijn. Het zal je niet echt verbazen: misdaadjournalist Peter R. de Vries prijkt bovenaan de lijst. Na de aanslag op hem werd zijn naam veel ingetoetst in Google.