Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Hoe lang ga je het bedrijfsmiddel gebruiken? Bij afschrijvingen mag je maximaal 20% per jaar afschrijven. Dit betekent een minimale gebruiksduur van 5 jaar. Bij veel gebruiksmiddelen wordt over het algemeen een gebruiksduur van 5 tot 10 jaar gehanteerd, waarbij altijd moet worden afgerond op hele jaren.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken.
Ondernemingen in Nederland schrijven af op de activa die ze gebruiken. De stelregel is, dat als een bedrijfsmiddel over meerdere jaren gebruikt wordt, u fiscaal verplicht bent een afschrijving ten laste van het resultaat te brengen in het jaar dat het bedrijfsmiddel gebruikt wordt.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.
Sinds 01.01.2020 lopen de regels niet meer gelijk. Eenmanszaken: wel nog een volledig jaar afschrijven? Ja, voor eenmanszaken is er niets veranderd! Dat betekent dan ook dat ze nog altijd een volledig jaar kunnen afschrijven op een investering, ook al is die pas op bv.
In hoeveel jaar afschrijven
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.
De twee meest bekende fiscale afschrijvingsmethoden zijn de lineaire en de degressieve afschrijving”, vertelt Furer. Een éénmaal gekozen methode kan niet zomaar gedurende de afschrijvingsperiode worden gewijzigd in een andere methode.
Het afschrijvingspercentage is het percentage dat per jaar wordt afgeschreven van de activa. Het afschrijvingspercentage wordt berekend door de afschrijving per periode te delen door de totale investering.
Voordeel? U schrijft evenveel af, maar wel sneller of m.a.w. in het begin méér dan op het einde. U bespaart in het begin dus méér belasting dan op het einde, maar goed, op een paar jaar kan er veel gebeuren natuurlijk. Kiest u voor het onmiddellijke voordeel, dan is degressief afschrijven dus sowieso een aanrader.
Voor bedrijven die computers of laptops op zakelijke gronden aanschaffen geld geen aanschaf- of aftrekbeperking voor de btw. Dus zolang de Laptop of PC zakelijk gebruikt word kan je desnoods ieder jaar een nieuwe kopen als je dat wilt.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.
Wat zijn vaste activa? Vaste activa zijn bezittingen van een bedrijf die langer dan een jaar in bezit blijven. Bijvoorbeeld een bedrijfspand, inventaris, auto, laptop, machines, gebouwen, inventaris, etc.
Meestal hanteert de belastingdienst de norm dat je (zonder dat 'ze' moeilijk gaan doen dan) best drie jaar verlies kan maken.
Afhankelijk van je inkomen betaal je per 'schijf' belasting. Over de eerste € 68.508,- betaal je 37,10% belasting. Note: boven € 68.508,- betaal je 49,50% belasting.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Gebruik je je auto minder dan 10% zakelijk, dan moet je hem privé aanschaffen. Gebruik je hem meer dan 90% zakelijk, dan ben je verplicht de auto op naam van je zaak te zetten. “Rijd je meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk, dan mag je kiezen”, zegt Johnnie Drieënhuizen van KeesdeBoekhouder.