Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Tips bij de aanschaf van een tweedehands scooter
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Well-Known Member. Volgens mij kan een 4-takt wel tot iets van de 80.000 voordat er echt problemen komen, bij een 2-takt moet je wel ongeveer uitgaan van 20.000 ongeveer.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Bij een tweedehands scooter is dit zeker belangrijk om te controleren. Vraag dan vooral even of de scooter eerder een ongeluk of schade heeft gehad. En let ook even op eventuele roestvorming, missende onderdelen, de banden en remschijven. Op deze manier weet je zeker dat je geen miskoop doet.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Vespa kopen
Wellicht is het merk wat duurder dan sommige concurrenten, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt met het rijcomfort, het design en de kwaliteit van de onderdelen. Binnen de Vespa reeks is de Vespa Sprint enorm gewild.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
De vraag 'Hoe hard mag een scooter? ' lijkt misschien vrij eenvoudig te beantwoorden, de maximum constructiesnelheid van scooters is immers 45 km/u en 25 km/u bij een snorscooter.
Piaggio. Piaggio is een van de meest betrouwbare scooter merken. De kwaliteit, deskundigheid, zorg en precisie waarmee de scooters worden geproduceerd is uitzonderlijk hoog. Daarnaast is Piaggio marktleider op het gebied van scooter design en innovatie, waardoor de modellen van dit scooter merk altijd vernieuwend zijn.
Wat ik ervan gelezen heb is dat de Kymco wat wendbaarder zou zijn in de stad dan de Sym. De Sym schijnt iets comfortabeler te zitten. Maar het gaat voornamelijk om de kwaliteit, onderhoudskosten en reparatie en onderdelen kosten.
Gemakkelijk van A naar B
Om snel je route door de stad te kunnen volgen is een scooter ideaal. Veel makkelijker dan een auto te parkeren en je zit ook niet met file waar je instaat, zoals wel vaak het geval is met de auto. Daarnaast is een scooter goedkoper in de aanschaf en ook qua belastingen voordeliger.
een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben; het kentekenbewijs bij u hebben; op het fiets/bromfietspad rijden. Of op de rijbaan.
Vespa is weliswaar geen goedkope scooter maar wel een van de aller beste die bovendien een bijzonder goede restwaarde heeft. Mocht je hem na een tijdje willen inruilen of verkopen dan zul je jezelf verbazen over hoeveel hij nog oplevert. Zeer waardevast!