Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
De kosten voor het vervangen van de accu van een elektrische auto kunnen variëren van 1.000 tot 6.000 euro. Dit lijkt misschien een hoge prijs, maar er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het vervangen van de accu. Zo spelen de productiekosten een grote rol bij de prijsopbouw van een nieuwe accu.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Toch kan bij de aanschaf van een elektrische auto degradatie van de accu een discussiepunt zijn. Degradatie is echter geen reden om niet voor een elektrische auto te kiezen. Een elektrische autoaccu verliest inderdaad capaciteit. Maar dat gaat heel geleidelijk: een elektrische auto gaat tussen de 8 en 16 jaar mee.
De gemiddelde levensduur van een brandstofauto kwam uit op 18,7 jaar of 187.000 kilometer. De elektrische auto gaat gemiddeld 18,5 jaar mee of 200.000 kilometer. Daarnaast was er meer positief nieuws over de EV: hoe jonger het model, hoe kleiner de kans op technische problemen.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Hoeveel mijl is te veel voor een elektrische auto? Net als traditionele auto's worden elektrische auto's die tegenwoordig worden gemaakt over het algemeen beschouwd als goed voor ongeveer 200.000 mijl , maar de levensduur van het batterijsysteem van een elektrische auto hangt af van meer dan alleen mijlen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat eigenaren van een auto met verbrandingsmotor in 2021 gemiddeld in totaal 548 euro kwijt waren aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto (EV) pakte dit bedrag met een gemiddelde van 340 euro een stuk lager uit.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
Het kan geen kwaad om je elektrische auto daar te laten staan, want je auto zorgt er zelf voor dat de batterij nooit té vol raakt. In je auto zit een batterijmanagementsysteem (BMS) die de maximale lading van je batterij bepaalt.
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Acceleratie is soepeler en zeker geruislozer vergeleken met een conventionele auto. Bereik: EV's hebben een beperkt bereik, maar ze verbeteren . Het typische bereik ligt tegenwoordig tussen de 250 en 375 mijl. Voorbeelden: De Kia Niro EV heeft een geschat bereik van 253 mijl en het topbereik van de Tesla Model 3 is 363 mijl.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).