De term 'Sigma' (σ) is in de statistiek het symbool voor de standaardafwijking, een maat voor spreiding. Six Sigma schrijf je ook als '6σ', wat letterlijk staat voor 3,4 defecten per miljoen mogelijkheden. Positief geformuleerd staat '6σ' voor een procesprestatie dat in 99,9997 % van de gevallen goed gaat.
Op naar een hoog Sigma niveau
Niveau 1: 68% van de producten voldoet aan de klantwens. Niveau 2: 95% van de producten voldoet aan de klantwens. Niveau 3: 99,73% voldoet aan de klantwens. Niveau 4: 99,9937% voldoet aan de klantwens.
Bereken het gemiddelde van de datareeks. Voor elk nummer in de reeks: trek het gemiddelde van het nummer af, en kwadrateer dat nummer. Deel de som van alle nummers berekend in stap 2 door het aantal meetwaarden minus 1.
sigmaniveau of sigmascore. De sigmascore is een maat voor hoeveel standaardafwijkingen er tussen het gemiddelde en de specificatie-eis (CTQ, kritieke klanteis) passen. De centrale tensens van de verdeling van de procesprestaties wordt gedefinieerd door het gemiddelde.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.
Het doel van de Six Sigma (6σ) methodiek is streven naar defect vrije processen, het sigma niveau geeft aan in welke mate de organisatie hieraan voldoet. 6 sigma houdt letterlijk in: 3.4 defecten op de miljoen mogelijkheden.
De standaarddeviatie of standaardafwijking geeft de mate van spreiding aan in bepaalde data. Het geeft aan hoezeer de geobserveerde waardes afwijken van het gemiddelde.
De DPMO is te berekenen door het aantal waargenomen defecten (75) te delen door het aantal defectmogelijkheden (12.000) en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 1.000.000.
Het gemiddelde
In het algemeen geldt, des te hoger de Cp en Cpk waarde, des te beter de procesprestaties. Een vuistregel is dat de Cp-waarde > 1,33 moet zijn. Bij een Cpk < 1,0 vallen de procesprestaties niet binnen de specificatielimieten; de variatie van het proces valt buiten de tolerantiegrenzen.
Six Sigma is ontstaan binnen Motorola. Dit was in de jaren 80 van de vorige eeuw. Het ontstaansrecht voor Six Sigma kwam voort uit de grote kwaliteitsproblemen binnen Motorola. Om dit te realiseren was een doel, route en organisatie nodig om dit te kunnen realiseren.
In een formule: Ofwel Cpk = (USL-gemiddelde) / (3 x sigma) of (gemiddelde-LSL) / (3 x sigma), afhankelijk van welke de laagste van de twee is (dat wil zeggen, afhankelijk van de vraag of de verschuiving naar boven of beneden is). Cpk van ten minste 1,33 is wenselijk.
Stel je hebt 95% gekozen. Bereken de foutmarge. Je kunt de foutmarge vinden middels de volgende formule: Za/2 * σ/√(n). Za/2 = betrouwbaarheidscoëfficient, waarbij a = betrouwbaarheidsniveau, σ = standaarddeviatie en n = steekproefgrootte.
Als je niet meer helemaal weet hoe je de standaarddeviatie moet uitrekenen, dan kun je hier kijken. Bij een normale verdeling ligt ongeveer 68% van de gevallen één standaardafwijking of minder van het gemiddelde af. Bij twee standaarddeviaties is dat ongeveer 95%.
Een Z-score geeft aan hoeveel standaarddeviaties een observatie van het gemiddelde af zit. Je krijgt dus je plek ten opzichte van het gemiddelde, uitgedrukt in een standaard maat. Dit heeft als voordeel dat je direct kunt zien hoe goed iemand scoort ten opzichte van de rest.
Als er helemaal geen variatie in de getallenreeks is dan is de uitkomst 0 (nul). Alle getallen komen dan overeen met het gemiddelde. Verder kan de standaarddeviatie in theorie oplopen tot plus oneindig. In de praktijk is de grootte van de standaarddeviatie afhankelijk van de range (het laagste minus het hoogste getal).
Een afwijking van 2 sd boven of onder de gemiddelde score neemt de scores van 95% van de controlegroep mee. Als je daar buiten scoort is er dus bijna niemand meer in de controlegroep die een dergelijke score heeft gehaald.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Six Sigma wordt in de tachtiger jaren in Motorola als methodiek uitgewerkt. Een van de mensen van het eerste uur en wellicht zelfs de man is Mikel Harry.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Takttijd = Beschikbare (productie) tijd / Klantvraag
Zo kom je tot de tijd die je beschikbaar hebt om een bepaald product of dienst aan een interne of externe klant te leveren. Hierbij wordt de beschikbare (productie) tijd gezien als het aantal beschikbare uren die je per dag hebt om te besteden aan werkzaamheden.
De drie typen zijn Muda (verspilling), Mura (oneffenheden) en Muri (overbelasting). Deze drie vormen van lean verspillingen vereisen ieder een aparte aanpak.