Bij aankopen onder € 20,- wordt € 7,50 aanmaningskosten in rekening gebracht. Blijft betaling uit dan kunnen deze kosten voor bedragen tot € 2.500,- oplopen tot 15% van het factuurbedrag, met een minimum van € 40,-.
Als je de uiterste betaaldatum niet haalt, krijg je eerst een herinnering. Daarna ontvang je een betalingsherinnering en worden er kosten aangerekend, maar je krijgt altijd een nieuwe kans om het uitstaande bedrag te betalen.
Betaaldienstverlener Klarna rolt vandaag nieuwe en verbeterende betaalmogelijkheden uit voor Nederlandse consumenten én retailers. Consumenten kunnen er voortaan voor kiezen om in drie rentevrije delen of achteraf binnen 30 dagen (voorheen 14 dagen) te betalen, zonder aanvullende kosten of rente.
Je betaalt zonder rente of extra kosten tot en met 30 dagen later.
Webshops, geen zorgen!
Klarna hanteert een betalingstermijn van 14 dagen. Deze facturen worden dan ook niet geregistreerd bij BKR; ook niet als ze niet op tijd betaald worden. Deze betaalwijze valt dan ook onder de Wet Incasso Kosten (W.I.K.) en niet onder de (per december veranderende) regelgeving.
Klarna verdient zijn geld hoofdzakelijk aan de leveranciers van de spullen: winkels als H&M, Zara en Ikea betalen de later-betaaldiensten, want het gebruik ervan levert meer bestellingen op. Daarnaast verdient Klarna aan boetes wanneer klanten toch te laat betalen.
Dan checkt een kredietaanbieder de leningen die je hebt (gehad) en je betaalgedrag daarop. Daarvoor vragen ze je gegevens bij ons op. Als je op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. De kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is.
Als je nog niet aan Klarna hebt betaald op de uiterste betaaldatum genoemd in de betaalinstructies, wordt er per e-mail kosteloos een eerste herinnering gestuurd met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Klarna € 13,50 aanmaningskosten in rekening brengen.
Achteraf betalen: de consequenties
Wanneer je niet betaalt binnen de gestelde termijn ontvang je een aanmaning, misschien zelfs met een verhoging in de vorm van een 'boete'. Wanneer je vaker niet betaalt, is de kans aanwezig dat webshops jou de mogelijkheid om achteraf te betalen afnemen.
Betaal in delen (Gespreid Betalen) is een doorlopend krediet voor consumenten. Je opent bij Klarna een kredietlimiet van € 1000,00 euro die (herhaaldelijk) kan worden gebruikt voor de aankoop van goederen of diensten bij winkels die Betaal in delen aanbieden.
Er is geen vooraf vastgestelde betaallimiet wanneer je Klarna gebruikt. In plaats daarvan wordt elke keer dat je met Klarna betaalt een nieuwe beslissing voor goedkeuring genomen. Er is geen vooraf vastgestelde betaallimiet wanneer je Klarna gebruikt.
Ja, dat kan*. Heb je meer tijd nodig om te betalen? Dan kun je in de AfterPay app en in MyAfterPay de Pauzeer-functie gebruiken. Hiermee heb je de mogelijkheid om de uiterste betaaldatum uit te stellen met 7 dagen.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Als je niet binnen de gestelde termijn betaalt sturen we je altijd eerst een kosteloze herinnering. Wanneer ook deze termijn is verstreken brengen we incassokosten in rekening. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk het gehele bedrag inclusief de incassokosten aan AfterPay betaalt om nog meer incassokosten te voorkomen.
Het is wettelijk verplicht om minimaal 50% achteraf te laten betalen, waarbij je dus je klant wel kan verplichten 50% vooraf te laten betalen. Omdat dit best een gedoe kan zijn voor webshops, kunnen ze minimaal één mogelijkheid aanbieden tot achteraf betalen.
Koop je met een creditcard, dan worden die gegevens - in tegenstelling tot bij Afterpay - doorgestuurd naar het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR houdt een database bij van alle kredieten die consumenten afsluiten.
Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.
Zowel Klarna als AfterPay voert een risicocheck uit bij elke aankoop. Zo wordt er een inschatting gemaakt hoe groot de kans is dat de consument zich de aankoop kan veroorloven. Als iemand bijvoorbeeld eerder niet heeft betaald bij een achterafbetaling, wordt dit meegenomen in de beoordeling.
Gemiddeld gezien sturen bedrijven tussen de één en drie aanmaningen, voordat ze overgaan tot het inschakelen van een incassobureau. Over het algemeen geldt: na het verlopen van een redelijk termijn, dient u minimaal één aanmaning te sturen voordat u een incassobureau mag inschakelen.
Het verwijderen van een BKR-registratie is in principe gratis. Dat is eigenlijk wel zo met iedere vorm van dienstverlening. Zo kunt u ook zelfstandig uw auto repareren of een letselschadezaak behandelen.
Wat zijn de gevolgen van een BKR-registratie? Een positieve BKR-registratie heeft invloed op de hoogte van je hypotheek. Je hypotheekverstrekker kijkt naar het bedrag dat je (mogelijk) per maand al moet aflossen en neemt dat mee in je hypotheekaanvraag. Je kunt dan een minder hoge hypotheek krijgen.
Bij veel abonnementen kun je een mobiel op afbetaling kopen. Elke maand betaal je de kosten voor internet, bellen en sms'en en een bedrag voor de afbetaling van je mobiel. Je hebt dus een lening voor je telefoon. Een telefoonkrediet van meer dan € 250 staat bij ons geregistreerd.
Wanneer je voor de eerste keer besteld, is het maximum bestelbedrag €75,-. 2. Ik heb al vaker bij AfterPay besteld: Het kan zijn dat je nog openstaande bestellingen hebt die eerst nog betaald moeten worden.
Als je nog niet aan Afterpay hebt betaald op de uiterste betaaldatum genoemd in de betaalinstructies, wordt er per e-mail kosteloos een eerste herinnering gestuurd met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Afterpay 15,- administratiekosten in rekening brengen.
Diverse factoren, zoals gemiste of late betalingen of gemelde financiële moeilijkheden, kunnen ertoe leiden dat het verdere gebruik van Klarna voor jou wordt geblokkeerd. We begrijpen dat het frustrerend kan zijn om geweigerd te worden voor een aankoop na een eerdere goedkeuring in het verleden.