Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro.
Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,20 liter per 100 km en hij weegt 955 kg. De APK is geldig tot 12-03-2021 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 280,42 per kwartaal.
Bij een tweedehands wagen heb je te maken met aanschaf, afschrijving en onderhoud. Reken in ieder geval op 250 euro per maand voor brandstof, belasting en een goedkope autoverzekering. Dit zijn autokosten die maandelijks terugkomen. Al met al kost 'een beetje auto' onderaan de streep al snel 400 euro per maand!
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Een auto kopen in België gaat net even anders in zijn werk dan in Nederland. Zo hoef je niet naar een postkantoor om de auto over te schrijven. Ook ontvang je van de verkoper altijd een 'car pass' met de kilometerhistorie en de verkoper is verplicht een technische keuring uit te laten voeren.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,60 liter per 100 km en hij weegt 1055 kg. De APK is geldig tot 30-04-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 175,83 per kwartaal.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 3,40 liter per 100 km en hij weegt 1035 kg. De APK is geldig tot 14-10-2022 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 244,17 per kwartaal.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
U kunt de eigendom van de auto overdragen aan uw vriendin op grond van een schenking door haar het feitelijke bezit over de auto te geven. Een schriftelijke overeenkomst is niet noodzakelijk, maar kan voor uw vriendin wel handig zijn. Als u de auto schenkt raakt belasting over de waarde van de schenking verschuldigd.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.