Ook staat er 60 PSI op, wat zou betekenen dat er 0,5 BAR in moet. Terwijl voor de rijwielen, zwaar belast, er maximaal 2,9 per band in moet.
Wanneer je van bar naar PSI moet omrekenen moet je altijd vermenigvuldigen met 14,5. Wanneer je het juist van PSI naar bar moet omrekenen moet je het delen door 14,5. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om het te vermenigvuldigen met 0,069.
1 psi = 0.0689 bar. 1 bar = 14.5038 psi.
Bar en PSI zijn eenheden van druk, zoals luchtdruk maar ook druk op andere gassen en vloeistoffen. 1 bar is afgerond 14,5 PSI. 1 PSI is omgerekend 0,069 bar. 2,5 bar is dus afgerond 36,26 PSI.
65 PSI = 4,5 Bar. Deze PSI code staat op elke caravanband op de wang van de band.
Op de wang van de band? Nee, de indicatie op de wang van de band geeft de maximale koude spanning aan (44 psi of 300 kpa of 3 bar op de foto hieronder). Fabrikanten bevelen altijd een lagere druk dan de maximale druk aan, die aangegeven staat op uw band.
1 Bar is een druk van 100.000 Pa (100.000 N/m2.) 10 N is 1 kg. (als g = 10 m./s2 wordt genomen). 1 Bar vertegenwoordigt 10.000 kg op één vierkante meter.
De standaard atmosferische druk is 76 cm Hg (760 mm Hg) = 1013 hPa = 1,013 bar = 1 atmosfeer.
Psi is een drukeenheid die veel gebruikt wordt in de Verenigde Staten. De afkorting staat voor pound-force per square inch, wat zich vertaalt in "een pond druk per vierkante inch". Je kunt psi delen door 14.5, om te komen tot de in Europa gebruikte meeteenheid bar.
De hoeveelheid lucht in de band die naar buiten drukt op elke vierkante centimeter van de band. Deze wordt uitgedrukt in bar, psi (pounds per square inch) of kilopascal (kPa), de SI-eenheid voor druk.
Volgens de onderstaande T-Roc sticker zou dat 2,4 bar moeten zijn, voor én achter, in een normaal beladen toestand.Beladen mogen de achterbanden op 2,6 bar. Gemeten bij nog koude banden, niet langer gereden dan een kwartier. Maar check voor de zekerheid ook de betreffende sticker van uw auto.
Met de bandenspanning wordt bedoeld de overdruk van de lucht (of stikstof) in de band van een voertuig. Deze wordt meestal in bar aangegeven maar PSI (Pound-force per Square Inch) is ook gangbaar. PSI is ook meestal wat op de band zelf staat met betrekking tot de maximale vulling = druk.
Verschil in luchtdruk
Hoe warmer de lucht, hoe kleiner het gewicht, dus hoe lager de druk. De hoogste luchtdruk in Nederland door het KNMI gemeten is 1050,0 hPa, op 26 januari 1932 in De Bilt. Wereldwijd staat het luchtdrukrecord op 1084,4 hPa op 19 december 2011 in Tosontsengel in Mongolië.
Gemiddeld bedraagt de atmosferische druk 1013mBar, maar in extreme situaties (hoge drukgebied/ lage drukgebied) zijn er waardes tussen 1050 mBar en 956 mBar gemeten in de Bilt. 1013 mBar staat gelijk aan 76 cm Hg of 760 mm Hg of 1013 hPa of 1,013 bar of 1 Atmosfeer.
De atmosfeer is een verouderde eenheid van druk, overeenkomend met de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau. 1 atmosfeer is ongeveer gelijk aan 1013,25 hPa, 1,01325 bar en 760 mmHg.
Als vermeld van vb. 60 bar leesbaar op manometer van O2 fles en je hebt een fles van 7 liter: dan doe je 60x7= 420 liter beschikbare O2 in deze fles.
F staat voor kracht (“force”). Dit geef je aan in newton (of N). Dus druk p = F/A.
Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
Hoeveel bar jouw fietsband nodig heeft, is afhankelijk van het type en de breedte van de band. Deze informatie vind je aan de zijkant van de band. Een stadsfiets heeft een bandenspanning van gemiddeld 3,5 tot 4,5 bar. Over het algemeen geldt: hoe breder de band, hoe minder druk hij nodig heeft.
gemiddeld rond de 2.2 – 2.4 bar als je banden getrokken staan is meer beter maar als je originele velgen en banden hebt staat het binnen in je tankdop.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een versnelde slijtage in het midden van de autoband. Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit.
In het instructieboekje van je auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het brandstofklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijg je de juiste spanning.