Voor lucht met een temperatuur van 0 °C is de geluidssnelheid ca.330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid
Boeing wil maar liefst 5 keer zo snel als het geluid vliegen. De snelheid is dus Mach 5. Zo'n vliegtuig mag je hypersonisch noemen. Ter vergelijking: de huidige verkeersvliegtuigen vliegen met Mach 0,8 tot 0,95, net tegen de geluidsbarrière aan dus.
Mach 1 (genoteerd als M=1) is een snelheid die precies gelijk is aan de lokale geluidssnelheid in het fluïdum, mach 2 is tweemaal de geluidssnelheid etc. De geluidssnelheid stijgt als de temperatuur stijgt van het fluïdum.
Mach is een getal waarmee de verhouding wordt aangegeven tussen de snelheid van een voorwerp in bijvoorbeeld de lucht en de snelheid van het geluid in de lucht. Mach 1 is de snelheid die precies gelijk is aan de lokale geluidssnelheid.
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
Snelheid is alles
Kort gezegd is een hypersonische raket elke raket die sneller gaat dan mach 5: vijf keer de snelheid van het geluid. De 'traditionele' ballistische raket, die in een grote boog wordt afgevuurd, kan deze snelheden ook al halen.
De Gillette Mach3 is de naam van een reeks scheermesjes geproduceerd door de firma Gillette, onderdeel van Procter & Gamble. De lijn werd in 1998 geïntroduceerd nadat het bedrijf er 750 miljoen dollar in research & development in had gestoken.
In vloeistoffen en vaste stoffen is de geluidssnelheid meestal hoger. In water bijvoorbeeld plant geluid zich voort met een snelheid van circa 1510 m/s; in hout is dat circa 3300 m/s; in staal circa 5800 m/s. Bij de hardste metalen kan de geluidssnelheid oplopen tot 12.000 m/s.
Voor lucht met een temperatuur van 0 °C is de geluidssnelheid ca. 330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid.
Een getal waarmee de verhouding wordt aangegeven tussen de snelheid van een voorwerp in een medium (bijvoorbeeld lucht) en de snelheid van het geluid in datzelfde medium. Een vliegtuig dat met mach-2 vliegt, heeft een snelheid die twee keer groter is dan die van het geluid.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
Licht gaat sneller dan geluid
De lichtsnelheid is ongeveer 300.000 kilometer per seconde. Het licht, de bliksemflits, is dus heel snel bij je. Veel sneller dan het geluid (de donder). Want de snelheid van geluid is ongeveer 330 meter per seconde.
De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen. Bekijk hieronder de snelheden van de meest voorkomende vliegtuigen op Schiphol.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur. Met die snelheid werden ook de wetten van de vluchtnavigatie volledig herschreven.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur. Mol bevindt zich onder de trainingszone « Meeuwen » waar de evoluties van de vliegtuigen gebeuren tussen +/- 2 900 meter (9 500 voet) tot +/- 15 000 meter (50 000 voet).
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond.