De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Veel informatie
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Veel jongeren geven aan dat ze dagelijks of meerdere keren per dag de posts van hun favoriete influencers bekijken. Ze vinden het leuk dat ze zo een inkijkje krijgen in de manier van leven van de influencer, blijkt uit de interviews. Dit moet deels herkenbaar zijn en realistisch, vinden de jongeren.
Onder jongeren zorgt de continue verbondenheid met elkaar soms voor problemen. Zo lijdt bijvoorbeeld hun nachtrust en concentratievermogen eronder. Sociale media kunnen ook invloed hebben op het zelfbeeld. In de sociale mediawereld laten de meeste mensen de beste kant van zichzelf zien.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
In dit onderzoek zou bijvoorbeeld staan dat bij 32 procent van tienermeisjes die de app gebruiken en onzeker zijn over hun lichaam, Instagram deze onzekerheid zou verergeren. Ook zou de druk om te voldoen aan 'sociale stereotypen' de geestelijke gezondheid van tieners verslechteren.
Jongeren zijn erg beïnvloedbaar door hun sociale omgeving. Wanneer we een sociale kaart maken van de partijen die invloed hebben op sportende jongeren dan maken we onderscheid in ouders, trainers/coaches, mede-sporters en vrienden.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
Zoals Internet Matters-ambassadeur en psycholoog Dr. Linda Papadopoulos adviseert, zijn er mogelijke negatieve effecten die influencers kunnen hebben op het zelfrespect, het lichaamsbeeld en het begrip van het 'echte leven' van een kind.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Mensen die depressief zijn, zijn langdurige tijd somber en hebben vrijwel nergens zin in. Ze verliezen vaak interesse in de dingen om zich heen en kunnen niet echt meer genieten. Men spreekt van een depressie als de gevoelens van neerslachtigheid minstens twee weken duren. Hierbij hoort ook een gebrek aan motivatie.
Negatieve gevoelens en sociale media
'Gevoelens van vermoeidheid en eenzaamheid bleken voorspellend voor PSMU. Dit wijst erop dat bepaalde symptomen van depressie er mogelijk voor zorgen dat mensen door overzichten op sociale media gaan scrollen', aldus George Aalbers, hoofdauteur van het onderzoek.
Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogs, microblogs (bijvoorbeeld Twitter), social bookmarking, videosites (bijvoorbeeld YouTube, Vimeo en TikTok), fora, op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia, en sociale netwerken als Facebook en Google+ geschaard.
Waar vroeger voornamelijk ouders en vrienden de meeste invloed hadden op het koopgedrag, blijkt dat influencers tegenwoordig hier de meeste invloed op hebben. 57% van de respondenten gaf aan dat zij producten eerder kopen op het moment dat hun favoriete influencer het aanprijst.
Mensen hebben meer vertrouwen in influencers. Micro-influencers zijn het meest effectief om consumenten te overtuigen, zij zijn immers veelal expert in een bepaald gebied. Dat maakt deze micro-influencers een natuurlijke bron voor aanbevelingen. Deze vorm van marketing beïnvloedt Generatie Z en millenials het meest.