Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging van 60-80% toekennen, zolang het gebrek niet naar uw tevredenheid is hersteld. In de praktijk gaan de meeste verhuurders door de dreiging met de Huurcommissie alsnog over tot herstel.
Vraag de Huurcommissie om huurverlaging
Dan krijgt u misschien huurverlaging via de Huurcommissie. U betaalt dan een lagere huur tot uw verhuurder het gebrek oplost. De Huurcommissie kan maximaal 80% huurverlaging geven. U betaalt in dat geval 20% van uw huur.
Een huurder kan om wat voor redenen dan ook de huur niet meer willen betalen. In dat geval wordt gesproken van opschorting van de verplichting tot betaling van de huur aan de verhuurder. Opschorten wil niet zeggen dat je de huur niet meer hoeft te betalen. Je schort de betaling op (uitstellen dus).
In de wet staat dat bij 2 maanden huurachterstand het verzuim van rechtswege in gaat. Een ingebrekestelling is niet nodig en de woningbouwvereniging mag bij een huurschuld van 2 maanden incassomaatregelen treffen. De meeste verhuurders doen dit niet.
De rechter stopt uw huurcontract vaak bij een huurachterstand van 3 maanden of meer. Of als u regelmatig te laat betaalt. Als de rechter uw huurcontract stopt, moet u uw huis uit.
Aanvragen binnen 6 maanden
Als uw verhuurder niet meewerkt, kunt u huurverlaging aanvragen bij de Huurcommissie. De Huurcommissie verlaagt uw huur dan tot de maximale huurprijs. Dat gebeurt met terugwerkende kracht. Dit betekent dat uw huur wordt verlaagd vanaf de startdatum van uw contract.
Een gebrek is een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid waardoor je als huurder niet het volledige woongenot hebt van je huurwoning. Een aantal voorbeelden zijn: slechte staat van onderhoud, ongedierte, materiële beschadigingen, maar ook overlast van de buren kan worden gezien als een gebrek.
In principe is de verhuurder verplicht deze gebreken te verhelpen. Als de verhuurder hiermee in gebreke blijft, mag de huurder de gebreken zelf (laten) herstellen en de kosten daarvan verhalen op de verhuurder of deze in mindering brengen op de huurprijs. Een huurder kan ook huurvermindering vorderen.
Zodra u de huur opzegt, krijgt u de borg weer terug als u de woning weer teruggeeft zonder gebreken. Hoe lang het duurt tot u de borg terugkrijgt is wettelijk niet vastgelegd. De termijn waarbinnen u dit bedrag terug kunt krijgen staat meestal in de huurovereenkomst of in de algemene voorwaarden.
Dat betekent dat uw woningcorporatie of particuliere verhuurder verantwoordelijk is en de gebreken moet oplossen. U heeft namelijk recht op een goed onderhouden huurwoning. Weet u zeker dat de schimmelproblemen niet met uw woongedrag te maken hebben?
Ja, de verhuurder mag een waarborgsom (ook wel borg genoemd) vragen. De waarborgsom mag maximaal drie maanden kale huur zijn. Dat heeft de rechter bepaald.
Als uw huurcontract ingaat betaalt u vaak een waarborgsom. Een waarborgsom vragen mag van de wet. Er is geen regel hoe hoog deze mag zijn. Meestal is de waarborgsom 1 of 2 maanden huur.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
Bij renovatie in bewoonde staat heeft u soms recht op een ongeriefsvergoeding. Dit bedrag is bedoeld om u tegemoet te komen voor het ongemak dat u ervaart tijdens de werkzaamheden. Ook kunt u deze vergoeding gebruiken voor kleine herstelwerkzaamheden, die u zelf uitvoert in uw woning, na oplevering van de woning.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
Heeft u een eenpersoonshuishouden en is uw inkomen hoger dan € 40.765 (in 2022)? Ook dan mag een woningcorporatie een sociale huurwoning aan u toewijzen. Jaarlijks mogen woningcorporaties maximaal 15% van de vrijgekomen woningen vrij toewijzen.
Hoe weet ik of mijn huur te hoog is? Het makkelijkst kun je daarvoor de huurprijscheck van de Huurcommissie doen. Let op, sinds 1 oktober zijn de regels aangepast, dus het is belangrijk of je huurcontract voor of na 1 okotber 2015 is ingegaan.
Als u betere voorzieningen heeft dan uw buren (bijvoorbeeld dubbel glas of een groter balkon), heeft uw woning meer woningwaarderingspunten. Dit kan één van de redenen zijn waardoor u meer huur betaalt dan uw buren. Soms zijn er grote verschillen in huurprijs bij dezelfde soort woningen.
Neem dan contact op met de gemeente over schuldhulpverlening. De gemeente kan u helpen met het oplossen van uw schulden. Mogelijk kan zij afspraken maken met uw verhuurder waardoor u in uw woning kunt blijven wonen.
Uit huis zetten kan niet zomaar
En wil uw verhuurder u uit huis zetten? Dan moet dit via de rechter. De rechter beslist of uw huis ontruimd mag worden. Moet u voor de rechter verschijnen, schakel dan juridische hulp in.
Minnelijk traject schuldhulpverlening
Het is dan mogelijk om door het aanvragen van een moratorium een reeds door de deurwaarder aangezegde huisuitzetting te voorkomen.