Hoe heet wordt een uitlaat van een scooter? Uitlaatgassen hebben vaak een temperatuur tussen de 600 en 800 graden, maar zo heet wordt de uitlaat zelf niet.
verschilt idd een beetje. uitlaatwarmte zelf zal niet 600 graden worden, maar 4-500 wel.
Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen.
Hangt een beetje héél veel van het gebruikte materiaal af. Een Carbon demper blijft rond de 40 á 50 graden (buitenkant) terwijl een aluminium demper tot boven de 100 graden komt.
Een uitlaat is bij tweetaktmotoren, zoals bij scooters en brommers, een onderdeel dat zorgt voor demping van het geluid en de uitlaat is verantwoordelijk voor een groot deel van het vermogen.
De politie controleert hier streng op. Het geluid wordt gemeten in decibel: Rond de uitlaat mag jouw scooter of bromfiets maximaal 97 decibel aan geluid maken. Voor snorfietsen is dit 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
Snelheid en de Nederlandse wet
Nederland kent een aantal strenge regels waaraan motorvoertuigen, waaronder brommers en scooters, moeten voldoen. Zo mag een snorscooter of snorfiets niet harder kunnen dan 25km p/u en een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Onder vrijwel iedere auto zit tegenwoordig een katalysator, flexibel uitlaatdeel, lambdasonde e.d. Tevens zijn alle uitlaatsystemen tegenwoordig gemaakt van gelegeerde staalsoorten, dit houdt in dat deze allen maar te lassen zijn met speciale apparatuur. Het zogenaamde autogeenlassen met de vlam is niet meer mogelijk.
Personenauto's met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1.
Ik ben er achter gekomen dat als ik mijn scooter laag stationair laat draaien, dat er bij lagere snelheden knallen uit mijn uitlaat komen. En hoe hoger ik mijn scooter stationair laat draaien, dat er dan op hogere snelheid knallen uit mijn uitlaat komen(tijdens gas los natuurlijk).
De kosten voor het vervangen van een scooter uitlaat zijn erg verschillend. In grote lijnen heeft dit te maken met het merk en model scooter dat je hebt. Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat.
De uitlaat is een belangrijk onderdeel van iedere scooter. Hoewel je een scooter kunt laten lopen zonder uitlaat, zal deze zo goed als niet af te stellen zijn en maakt deze een vreselijk lawaai. Ook bij de uitlaat zit er een verschil tussen 2- en 4-takt.
Hoe warm een blok mag worden hangt eigenlijk af van de oliesoort die je gebruikt. Ik weet niet of er een maximale temp op staat, maar 120 graden moet de olie nog wel aankunnen hoor. De bedrijfstemperatuur ligt ergens tussen de 90 en 130 graden voor de meeste oliesoorten.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
De temperatuur die je met het testmenu uitleest is de motortemperatuur. Die ligt inderdaad rond de 120 graden en kan redelijk varieren.
De achterste geluiddemper wordt geleverd met een discreet AKRAPOVIC-logo, een dB-killer en een carbon eindkap. Het zwarte AKRAPOVIC SlipOn uitlaatsysteem wordt geleverd met katalysator en heeft de huidige Euro5 EC/ECE typegoedkeuring en mag dus legaal in het wegverkeer rijden.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.
het moet MAXIMAAL 50cc zijn, dus 80cc mag sowiezo niet! (dan is het officieel een motorfiets en bij een ongeluk dus alle problemen van dien!)
Technische eisen aan bromfiets
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.