Het wettelijk bepaalde maximum gewicht voor ruimbagage is 32 kilo. Dit maximum is ingesteld voor verschillende redenen. Ten eerste zodat het grondpersoneel dat de bagage moet verplaatsen geen rugklachten krijgt. De andere reden voor het maximum gewicht van uw bagage is de “weight and balance” van een vliegtuig.
De luchtvaartmaatschappij heeft een regeling voor 'corpulente passagiers' (in het Engels: 'passengers of size'). Daarin staat één criterium: "De armleuningen van de stoel zouden bij alle passagiers vrij op en neer moeten kunnen bewegen." Zwaarlijvige reizigers kunnen een tweede stoel boeken, met 25 procent korting.
De Boeing's van KLM kunnen verreweg de meeste vracht vervoeren. In de belly van de nieuwste 787-10 kan zo'n 24 ton aan vracht. De 777-300 ER kan iets minder vervoeren, maar het grote verschil zit in de kleinere varianten. De A330-200 staat onderaan met bijna 11.000 kilogram aan vracht.
Kan een de vleugel van een vliegtuig afbreken? Wanneer turbulentie zich binnen de normale grenzen voordoet, kunnen vleugels niet afbreken. Het kan alleen voorkomen wanneer het vliegtuig tot het absolute uiterste wordt gedreven, waarvoor het ontworpen is.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
De lucht (gecreëerd door de motoren) aan de bovenkant van de vleugel moet een langere weg afleggen om achteraan de vleugel uit te komen dan de lucht die onder de vleugel doorstroomt. De lucht 'wil' gelijktijdig bij de achterkant van de vleugel zijn. Daarom zal de lucht boven de vleugel sneller moeten stromen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Goed om te weten, doorgaans wordt een tweede stoel niet gratis aangeboden als je er niet in past. Als je denkt dit nodig te hebben dan kun je het beste met de klantenservice bellen. De meeste airlines bieden je een korting aan voor de tweede stoel of je kunt achteraf de korting nog aanvragen.
De simpele gordel is veilig genoeg
Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
De gordellengte op KLM-vluchten is afhankelijk van uw reisklasse: tussen 107 en 155 cm in Economy Class. 124 cm in Premium Comfort Class. tussen 124 en 148 cm in Business Class.
Veelgestelde vragen. Wat zijn de voorwaarden van een stoelreservering bij TUI fly? - Mogelijk vanaf € 8,- per stoel per enkele reis, afhankelijk van het type stoel en de duur van de vlucht.
Er is op elke vlucht een ruime keuze uit Economy Class-stoelen. Kenmerken zijn: Standaard beenruimte (79 cm) Naar achter verstelbaar (12,5 cm)
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen. Bekijk hieronder de snelheden van de meest voorkomende vliegtuigen op Schiphol.