Een heftruck met een capaciteit van 1.500 kilogram mag op de vorken een last hebben van 1.500 kilogram, mits het zwaartepunt van de last 500 millimeter uit de zogenoemde 'hiel' van de vorken ligt. Als het zwaartepunt verder naar voren ligt, wordt de achterasbelasting minder.
Hefhoogte: de maximale hoogte die de vorken kunnen bereiken bij een volledig uitgeschoven mast, terwijl de mast verticaal staat. Dit wordt gemeten vanaf de vloer tot de bovenkant van de vorken. Staat meestal vermeld op het typeplaatje van de heftruck.
Gewoonlijk varieert de hefcapaciteit van vorkheftrucks van 1300 kg. tot meer dan 30.000 kg. Een heftruck is daarom ook zwaarder aan de achterkant. Dit komt doordat het extra gewicht aan de achterkant van de heftruck helpt om het gewicht van de lading op de vorken van de heftruck te compenseren.
Het lastzwaartepunt is het middelpunt van het gewicht of zwaarte van de last. Vaak wordt de denkfout gemaakt dat het zwaartepunt van de last ook het midden van de last is.
Gemiddeld weegt een heftruck ongeveer 1,5 tot 2 maal de maximale hefcapaciteit. Mag de heftruck maximaal 1.000 heffen, dan zal het gewicht van de heftruck zelf tussen de 1.500 en 2.000 kilo liggen. Heeft de heftruck een hefcapaciteit van 2.500 kilo, dan bedraagt het eigen gewicht tussen de 3.750 en 5.000 kilo.
De prijs varieert van € 38,- tot € 125,- en hangt af van het hefvermogen, de hefhoogte en de aandrijving.
Gewicht: 2980 kg. Afzethoogte: 3.00 meter. Maximale capaciteit: 1500 kg.
Om het zwaartepunt van een twee dimensionale object te vinden, gebruik je de formule Xcg=∑xW/∑W voor het vinden van het zwaartepunt langs de x-as, en Ycg=∑yW/∑W om het zwaartepunt langs de y-as te vinden. Het punt waarop ze elkaar snijden is het zwaartepunt.
De zwaartepuntafstand is de afstand van de hiel tot aan het middelpunt van de last (bij een gelijkmatig beladen lading). Wat bedoelt men met het zwaartepunt van de last? Het zwaartepunt van de last wordt gemeten vanaf de vooras. Het zwaartepunt van de last bevindt zich in het midden van de last.
Maximale gewicht dat een heftruck veilig kan verplaatsen.
Rijbewijs voor heftruck
Dan heeft u een T-rijbewijs nodig. Voor andere heftrucks moet de werkgever bewijzen dat de bestuurder een heftruck kan besturen. Dit kan met een vakbekwaamheidscertificaat. Voor motorrijtuigen met een lage snelheid als straatveegmachines en maaimachines heeft u geen T-rijbewijs nodig.
De meeste heftrucks zijn in staat om een snelheid van ongeveer 25 km/u te behalen, soms nog sneller. Binnen het bedrijf is er natuurlijk geen sprake van openbare handhaving. Er zijn geen controles waarbij op de maximale snelheid van de heftruck wordt gelet.
Wanneer een bouwmachine zich op de openbare weg begeeft, moet de bestuurder over een rijbewijs beschikken. Wanneer een bouwarbeider een graafmachine, verreiker of heftruck bestuurt met een MTM van meer dan 3,5 ton, moet hij in principe een rijbewijs C hebben.
De maximale hefhoogte: de maximale hoogte tot waar de last geheven kan worden. Belangrijk om te realiseren is dat de onderzijde van een pallet of onderdeel van de last zich onder deze maximale hefhoogte kan bevinden! Bij het stapelen op die hoogte kan daarom een extra hefhoogte van een 150 millimeter nodig zijn.
De vrije heffing: de ruimte die ontstaat als de vorken omhooggaan, zonder dat de bouwhoogte hoger wordt. De vrije heffing houdt op als een deel van de vork of het vorkenbord boven de mast uitkomt. De buitenlandse termen freelift en Freihub hebben dezelfde betekenis.
Het voordeel zit in de combinatie van een geringe ingeschoven hefmasthoogte en een grote hefhoogte. De ingeschoven hoogte van een drietraps-hefmast kan bijvoorbeeld minder dan 2 meter bedragen, terwijl de hefhoogte meer dan 4,5 meter is.
Zet de truck tijdens het parkeren altijd op de parkeerrem. Zet de stuurwielen recht. Parkeer op een vlakke ondergrond. Let op: niet parkeren voor een nooduit- gang of brandblusser.
Bij de besturing van een vierwielheftruck draaien de achterwielen om zogenaamde fusees (draaibare deelas). Het draaipunt ligt bij een volledige draai op of bij het linker-of rechtervoorwiel.
Een reachtruck kenmerkt zich doordat de mast met daaraan de vork in zijn geheel naar voor en achter geschoven kan worden, en doordat de bestuurder dwars op het voertuig zit, hij kijkt als het ware tegen de zijkant van de reachtruck aan.
Een 12 volt auto-accu is gemaakt van 6 x 2 volt cellen in serie geplaatst.
Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading. Bijvoorbeeld: een 45Ah (20h) accu kan in totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur. Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Als de accu meer lading moet afgeven over een kortere tijd, zal het aantal Ampère uur afnemen.
HOE IS EEN ACCU OPGEBOUWD:
De bak van de accu is opgedeeld in 6 even grote gedeeltes ook wel cellen genoemd, dus 6 cellen per accu. In elke cel zitten 2 soorten loodplaten, positieve en negatieve. De positieve en negatieve platen worden gescheiden door een separator oftewel simpel gezegd een kunststof plaatje.
Met ingang van 1 januari 2021 geldt een wettelijke registratie- en kentekenplicht voor alle heftrucks die gebruikmaken van de openbare weg en die 130 cm of breder zijn of een aanhanger trekken.