Financiële prestaties NS behaalde door vervoer per trein in Nederland en Duitsland en exploitatie van stations in Nederland een omzet van € 3.055 miljoen (€ 2.252 miljoen).
Opvallend is dat de omzet (1,6 miljard euro) van NS ook daalde ten opzichte van een jaar eerder (1,8 miljard euro), toen er strengere coronamaatregelen golden. Oorzaak daarvan ligt vooral bij de krappe arbeidsmarkt.
Het zogeheten operationeel verlies werd teruggedrongen van een min van 225 miljoen euro naar 26 miljoen euro verlies. Volgens het bedrijf is dit echter nog steeds 'onvoldoende voor een financieel gezond NS'. De komende jaren blijven volgens de onderneming daarom 'financieel uitdagend'.
De verwachting is dat de activiteiten van de NS op het hoofdrailnet tot en met 2024 geen winst zullen opleveren. De komende tijd wordt gesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de voorwaarden voor de nieuwe concessie die in 2025 ingaat.
De NS krijgt geen overheidssubsidie, maar moet zelfs betalen voor de concessie. Dat geld moet terugverdiend worden met kaartjes, maar in de prijs van die kaartjes zijn ook onder meer kosten van salarissen, treinonderhoud en de NS-app verwerkt.
NS realiseerde een negatief onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten van -€ 304 miljoen (2021: -€ 952 miljoen). Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten komt uit op € 391 miljoen (2021: € 71 miljoen).
De NS past de tarieven elk jaar aan op basis van de verwachte inflatie. Ook het bedrag dat de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoornetwerk bepaalt de prijs van de treinkaartjes. Over de hele linie gaan de prijzen gemiddeld met 4,3 procent omhoog.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
Samenwerking overheid, NS en ProRail
ProRail bouwt, renoveert en onderhoudt de stations. De NS is eigenaar van de stationsgebouwen en beheert voorzieningen op stations, zoals winkels en horeca, fietsenstallingen en OV-fietsen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voor- en achterplein van het station.
Ja, je kunt een boete verwachten van 50 euro (voor zwartrijden) als je door de poortjes heen gaat zonder in te checken (omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt), en daarboven op kun je een boete van 95 euro verwachten omdat je de poortjes misbruikt.
Wanneer u bij controle een boete krijgt opgelegd kunt u, wanneer u over zo'n reisproduct beschikt, maximaal drie keer per jaar een verzoek indienen om deze boete kwijt te schelden.Dit kan uitsluitend schriftelijk via dit formulier.
Onze organisatie. NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2021 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700), NS Stations (circa 2.700, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.200).
De Nederlandse Spoorwegen (NS) waren in de eerste jaarhelft opnieuw verlieslatend. De spoorvervoerder wist namelijk niet voldoende tickets te verkopen om alle kosten in de operatie te dekken. De reizigersaantallen liggen nog altijd fors onder het niveau van voor corona.
Ook huurt NS beveiligingspersoneel in voor deze taak. Om de vele honderdduizenden treinreizigers per dag te kunnen vervoeren, beschikt NS over 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Voor die banen heeft NS eind 2022 nog altijd zo'n 400 mensen tekort.
Hij gaat 207.000 euro verdienen, terwijl het vastgestelde salaris bij de spoorbeheerder 188.000 is. SP-Kamerlid Farshad Bashir spreekt van een giga salaris en wijst erop dat de topman “veel meer gaat verdienen dan zijn baas, de staatssecretaris.” Staatssecretaris Wilma Mansveld krijgt een jaarsalaris van 130.000 euro.
Om die duidelijkheid en rust te creëren zijn de zijn drie taakorganisaties Railned BV, Railinfrabeheer BV en Railverkeersleiding BV met ingang van 1 januari 2005 samengevoegd in één organisatie, ProRail.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Koolmees verdient bijna half miljoen bij de NS
De top van de NS verdiende samen ruim 2 miljoen euro. Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen.
Werknemers van NS zijn dan ook geen volledig ambtenaar geworden maar semi-overheidsambtenaar. NS werd een naamloze vennootschap met de Staat der Nederlanden als enig aandeelhouder.
Aandeelhouder. Enig aandeelhouder van de NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat. De aandeelhoudersrol van de vennootschap wordt vervuld door het Ministerie van Financiën.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Wie dan eerste klas wil reizen betaalt 7,5 procent meer voor een eersteklasticket. Dat is twee procent meer dan een kaartje voor de tweede klas. Als de tariefswijziging ingaat is een kaartje voor de eerste klas 70 procent duurder dan de tweede klasse.