Denk aan brandstofkosten, wegenbelasting, autoverzekering, de APK en wellicht een wegenwachtabonnement. De Consumentenbond rekende uit dat een nieuw aangeschafte stadsauto die drie jaar meegaat zo'n 445 euro per maand kost. Een tweedehandse auto die drie jaar meegaat, komt gemiddeld uit op zo'n 380 euro per maand.
Suzuki Swift: deze auto rijdt voordelig en is redelijk goed te vinden binnen het budget van 5000 euro. Daarnaast is het een mooie, stoere auto! Honda Legend: ga je liever voor iets meer luxe? De Honda Legend is een grote sedan die betrouwbaar en comfortabel rijdt.
Hoeveel moet je elke maand opzij zetten voor een auto? Het Nibud stelt voor om 10% van uw netto-inkomen opzij te zetten. U bent niet verplicht om elke maand 10% van uw inkomen opzij te zetten. Het kan variëren van een beetje meer de ene keer tot een beetje minder de volgende keer.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
De conclusie is dat 61% van de mensen tussen de 20-25 jaar minder dan €3000 spaargeld hebben. De overige 39% heeft logischerwijs meer dan €3000 spaargeld.
Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een ton aan vermogen? In totaal zijn er in Nederland 2.467.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan vermogen hebben (bron). Dat komt neer op 5,18 miljoen mensen.
Scholieren die sparen hebben een gemiddeld spaartegoed van 1.392 euro. Dit is minder dan in 2016, toen scholieren 1.641 euro aan spaargeld hadden. De ene helft van de scholieren met spaargeld heeft minder dan 500 euro gespaard, de andere helft heeft meer dan 500 euro gespaard. In 2016 lag de mediaan op 600 euro.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De beste eerste auto's onder 2000 euro zijn onder anderen de Honda Civic, Seat Ibiza en Suzuki Swift. Maar ook merken zoals Peugeot, Toyota en Ford zijn topmerken als eerste auto. Het moet vooral een degelijke, goedkope en betrouwbare auto zijn met acceptabele prestaties.
De conclusie is dat 55% van de mensen tussen de 31-35 jaar meer dan €3000 spaargeld hebben. De overige 45% heeft minder dan €3000 spaargeld. Dertigers zitten qua inkomsten nog niet op hun top en geven veel geld uit aan kinderen en een koophuis.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft. Ook de waarde van cadeaubonnen die u in huis heeft telt mee.
Gemiddeld sparen Nederlanders 6,43 procent van hun netto loon, je bent dus zeker niet de enige die het niet lukt. Wat de reden ook is dat het niet lukt om 10 procent aan de kant te zetten, alle kleine beetjes helpen. Als je elke maand opzij zet wat je kunt missen, heb je aan het eind van het jaar ook een buffer(tje).
Het Nibud adviseert om 10% van je netto inkomen te sparen. Je hoeft niet elke maand 10% opzij te zetten. Het kan de ene keer wat meer en de andere keer wat minder zijn. Als je maar wel gemiddeld aan 10% komt.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele Europese Unie. Het OV is in Nederland 32% duurder dan gemiddeld in de EU en daar komt de btw-verhoging van 6% naar 9% nog bovenop.
Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt. Als je naar de totale kosten kijkt dan betaalt de reiziger ongeveer een kwart en driekwart door de overheid."