De meest extreme achtbaan in Nederland haalt korte tijd de 5G positief. Straaljagerpiloten ondergaan vaak zwaardere G-krachten waarvoor ze ook speciale drukpakken dragen. Bij wie langer dan 3 seconden aan een kracht groter dan 7-10 G wordt blootgesteld, treedt bewusteloosheid op.
Er zijn regels opgesteld die aangeven hoeveel g versnelling een bezoeker van een attractie mag ervaren tijdens een rit in een achtbaan. 5,2g is het maximum, met als voorwaarde dat deze versnelling langzaam wordt opgebouwd en verticaal op het lichaam werkt, zodat het hoofd in de rugwervel gedrukt wordt.
G-krachten zijn een handig hulpmiddel voor achtbaanfans. Als een achtbaan een versnelling van 2G geeft, dan ga je dus elke seconde zo'n 20 meter sneller. En dat merk je wel, als je in je stoeltje gedrukt wordt. Nog leuker wordt het bij achtbanen die 3G of 4G geven.
Alleen de allergrootste waaghalzen durven een rit te maken in achtbaan Silver Star. Met een hoogte van 73 meter, een maximum snelheid van 130 km per uur en 4 G-krachten garandeert deze achtbaan namelijk een geweldige adrenalinekick.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
BigDipper in Walibi Holland
Lost Gravity behaalt een topsnelheid van 87 kilometer per uur, waardoor je de 680 meter lange baan in 82 seconden aflegt. Door de 4.3G, de twee inversies en de Banked Top Hat ervaar je dat geweldige gevoel van gewichtloosheid!
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
De duur van de attractie zal 3.43 minuten bedragen, en de lengte van de baan is 420 meter. De G-krachten varieren van 0,2 tot 3 G en de maximale snelheid die wordt gehaald ligt iets boven de 70 kilometer per uur. Voor De Vliegende Hollander zal een minimumlengte van 1.20 gaan gelden.
Bij het remmen ervaart een Formule 1-coureur gemiddeld een kracht van 5 G op zijn lichaam; bij het accelereren van 2 G.In bochten kunnen de g-krachten oplopen tot maximaal 5 à 6 G. Tegen meer is de auto (en vooral de banden) niet bestand.
Een voorwerp dat van 5,00 centimeter hoogte valt, komt reeds met 0,990 m/s naar beneden. De gebruikte formules zijn: g: zwaartekrachtversnelling, op aarde 9,81 m/s2.
G-krachten
Zo'n effect wordt door fabrikanten van achtbanen ook wel een g-kracht genoemd. Natuurkundigen zijn vaak minder fan van de term omdat een g-kracht helemaal geen kracht is, maar de verhouding tussen de ervaren versnelling van een passagier, en de gemiddelde valversnelling op aarde (van 1g = 9,8 m/s2).
Beide banen van Joris en de Draak zijn 810 meter lang (totaal dus 1620 meter), 25 meter hoog en de maximumsnelheid is 75km/u. Er zijn in totaal 4 treinen en de capaciteit is 1700 personen per uur.
Wij mensen kunnen g-krachten goed waarnemen vanaf 3g, maar bij 6g worden we misselijk. Bij 9g raak je buiten bewustzijn en 14g is zelfs dodelijk.
4g is dan een versnelling die 4 x zo groot is als de zwaartekrachtversnelling. Simpelweg 40 m/s² dus. Je wordt dan heel sterk tegen de rugleuning gedrukt. Een raceauto haalt dat niet denk ik, maar in straaljagers en raketten zou je daar wel aan kunnen komen.
G-force (zwaartekrachtversnelling): G-force betekent hoe snel je versnelt of vertraagt door de zwaartekracht op aarde. Als je stilstaat, ervaar je 0 G (geen versnelling). Als je bijvoorbeeld van een trampoline springt en omhoog beweegt, ervaar je positieve G-krachten. Als je snel valt, ervaar je negatieve G-krachten.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Vooral voor achtbaanfans is de G-kracht een handig hulpmiddel. Als een achtbaan een versnelling van 2G heeft, ga je elke seconde twintig meter sneller. Zo kun je altijd inschatten hoe snel een achtbaan ongeveer gaat!
Even fijn, maar op de lange termijn, kan het dodelijk zijn. De hoogste G-kracht in een achtbaan (op aarde) is 6.3, en die duurt maar een paar seconde. Als je daar toch niet tegen kan, dan spring je d'r uit, en dan ervaar je weer gewoon de normale valversnelling van 1G.
Interessant is om te kijken welke fysieke impact een Formule I-race heeft op de coureur. Om te beginnen zijn er enorme G-krachten op het lichaam. Normaal is dit 1 G, maar in de snel genomen bochten van de Formule 1 kan dit oplopen tot wel 5 G, dus 5 maal de zwaartekracht.
De engste achtbaan van de Efteling is waarschijnlijk de Baron 1898, maar de Python is ook behoorlijk eng. Het is een kwestie van smaak welke van deze attracties je het engste vindt.
De achtbaan heeft een topsnelheid van 65 kilometer per uur en de maximale g-kracht die men tijdens de rit ervaart is 3,5 g (positief). De baan zelf is 20 meter hoog, met een daling van 19 meter. De top van het gebouw is 25 meter hoog.
Tijdens een rit in Troy bereikt de trein een hoogte van 31,9 meter en een topsnelheid van 86,9 km/u. In 1:50 minuten legt de trein een traject van 1077 meter af, waarbij bezoekers een maximale g-kracht van 2,4 g.
Record. Formula Rossa is met 240 km/h de snelste achtbaan ter wereld. Voordat Formula Rossa opende, was Kingda Ka de snelste ter wereld met een maximumsnelheid van 206 kilometer per uur.