Met een hoogte van 73 meter, een maximum snelheid van 130 km per uur en 4 G-krachten garandeert deze achtbaan namelijk een geweldige adrenalinekick.
Met zijn hoogte van 46,8 meter bereikt Goliath een topsnelheid van maar liefst 106 kilometer per uur.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten
In Nederland zit het limiet van G-krachten op 5 voor achtbanen echter in Afrika staat sinds 2007 de achtbaan Tower of terror in het attractiepark Gold reef city. De G-kracht in deze achtbaan ligt op 6,3!
De G van G-kracht is afgeleid van gravitatiekracht, oftewel zwaartekracht. Hierbij krijgt het lichaam te maken met druk. Tijdens een ritje in de Python ervaar je bijvoorbeeld 3,5 G-krachten.
Er zijn er 7 in totaal. Airtime zijn de momenten waarop je loskomt uit je stoel en het gevoel hebt te zweven. Veel mensen vinden dit een eng of zelfs een vervelend gevoel. Voor anderen is dit juist wat een thrillride zo bijzonder maakt.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) treedt op als de totale krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt. Een versnelling omlaag die ongeveer gelijk is aan de valversnelling geeft je een gevoel van gewichtsloosheid.
De achtbaan behaald een snelheid van 75,6 km/u en heeft een hoogte van 35,5 meter. Het ritje van 285 meter bevat 3 inversies. Het parcours wordt zowel voorwaarts als achterwaarts afgelegd waardoor de bezoekers in totaal 6 keer over kop gaan. Tijdens de rit zijn er grote G krachten tot maar liefst 5,2G.
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Formula Rossa is de snelste achtbaan ter wereld met een topsnelheid van 241 km/u. Deze achtbaan bevindt zich in de Ferrari-wereld van Abhu Dhabi. Formulla Rossa versnelt van nul naar 241 km/u in slechts vijf seconden.
Om die extreme G-krachten aan te kunnen, gebruiken de piloten een speciale techniek. Ze spannen alle spieren in hun billen, benen en buik aan om te voorkomen dat er te veel bloed uit hun hersenen naar beneden wordt getrokken. Het komt er dus op aan om flink te persen en nadien naar adem te happen.
Benodigde snelheid om een baan om te aarde te bereiken: ongeveer 27 000 kilometer per uur. Benodigde snelheid om helemaal los van de aarde te komen: een slordige 40 000 kilometer per uur. Niks warp 9.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.”
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.
Max Verstappen kreeg bij zijn crash in de Grand Prix van Engeland in Silverstone een kracht van 51g te verwerken. Maar wat zegt dat eigenlijk en had het ongeluk ook fataal kunnen aflopen? Het waren huiveringwekkende beelden.
In theorie is het antwoord: ja. De Formule 1 had enkele jaren geleden zelfs het volgende statement op de officiële website staan: "Een moderne Formule 1-auto is vanwege de downforce in staat om 3,5G te creëren, dat is drie en een half keer het eigen gewicht.
'Slechtste achtbaan van Nederland'
"De Condor staat bekend als de slechtste achtbaan van Nederland, misschien wel van de wereld", legt Joey uit. "Het is een oude achtbaan en die gaat niet zo soepel." In de Condor hang je onder de rails. "Hij schudt heel erg, je krijgt brandende oren en heel wat klappen tegen je rug.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.