Bij het praktijkexamen auto mag je fouten maken, zolang deze de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengen en je ze zelf kan oplossen. Als je echter een grote fout maakt, zoals het veroorzaken van een gevaarlijke situatie, ben je gezakt voor het examen.
Om te slagen moet je minimum 41 punten op 50 halen. Een fout kost 1 punt, maar een zware fout kost 5 punten. Je mag dus geen twee zware fouten maken.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
Tot de eliminerende fouten behoren het rijden met te hoge snelheid, het negeren van verkeerslichten en het niet stoppen voor een stopbord. Als de kandidaat een eliminatiefout begaat, wordt hij of zij automatisch aangehouden en moet hij of zij het praktijkexamen opnieuw afleggen.
Een examinator kan je ook op te langzaam rijden laten zakken. Doe dit dus niet en rijd zoals je tijdens je normale rijlessen hebt gedaan.
De examinator let onder meer op uw beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. De examinator beoordeelt u op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.
Een veel voorkomende reden waarop examenkandidaten zakken voor het praktijkexamen is kijkgedrag. Blijf dit constant extra braaf in de gaten houden! Een fout kan bijvoorbeeld zijn, dat er te gehaast in de spiegels wordt gekeken. Te laat kijken is ook een veelvoorkomende tekortkoming.
Het tijdstip van de dag is cruciaal bij het plannen van je rijexamen. Over het algemeen zijn de ochtenduren direct na de spits en de late middaguren voor de avondspits de beste keuze. Tijdens deze perioden is het verkeer meestal rustiger, wat zorgt voor minder stress en een betere concentratie.
Tijdens de proef op de openbare weg gaat de examinator na of u uw voertuig beheerst en het verkeersreglement correct toepast. U moet tijdens het examen 2 van de 6 beschreven manoeuvres uitvoeren en een stuk zelfstandig rijden op de weg. Het praktijkexamen duurt minimaal 40 minuten.
Twee keer na elkaar niet geslaagd voor het praktijkexamen? Dan moet u verplicht de opleiding van 6 uren volgen in een erkende autorijschool. Een certificaat van deze opleiding is noodzakelijk om het examen opnieuw af te leggen. Lessen gevolgd vóór de gefaalde examens komen niet in aanmerking.
Je kunt het nader onderzoek doen tot je geslaagd bent. Er is geen wettelijke limiet.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen.
Bijzondere verrichtingen
Parkeren, keren, de hellingproef: tijdens je rijexamen moet je twee bijzondere verrichtingen uitvoeren. Maak je hierbij een foutje, dan zak je in de meeste gevallen. Omdat de bijzondere verrichtingen toch wel een vak apart zijn, is dit vaak een reden om te zakken.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Op de meeste wegen geldt er geen minimumsnelheid.Een uitzondering geldt voor autosnelwegen waar je minstens 70 km/u moet rijden. Ook als er geen minimumsnelheid geldt, riskeer je echter een boete als je te traag rijdt.
Momenteel bedraagt de technische marge zes kilometer per uur voor alle zones waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden. Zodra de snelheidsdrempel daarboven gaat, 120 bijvoorbeeld, is de marge zes procent op die toegelaten snelheid. Dat blijft ongewijzigd.
Je examinator vraagt je bijvoorbeeld het kenteken van een stilstaande auto te lezen op ongeveer 25 meter afstand. Als voorbereiding op de rit stelt de examinator je mogelijk ook wat vragen over de auto. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan hoe je de motorvloeistof checkt en wat de lampjes op het dashboard betekenen.
Uit een onderzoek van het CBR is gebleken dat je gemiddeld 43 nodig hebt. Dat kan natuurlijk verschillen van persoon tot persoon. Sommige hebben misschien maar 20-25 uur nodig en andere 55-60. Ik heb het ook aan mijn rijleraar gevraagd.