Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen. Hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden. Bij de onderdelen kennis en inzicht krijg je in totaal ook 2 testvragen.
Als je binnen dit jaar niet slaagt voor je praktijkexamen, moet je opnieuw je theorie-examen afleggen voordat je weer praktijkexamen kunt doen. Kortom, je mag onbeperkt vaak deelnemen aan het theorie-examen, maar het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en je kansen op slagen te vergroten.
Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen, waarbij de kandidaat minimum 41/50 moet behalen. Bij een zware overtreding worden 5 punten afgetrokken en bij een 'lichte' fout één punt. De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 'lichte' fouten maken.
Het theorie-examen voor de auto bestaat uit de volgende vragen: 25 gevaarherkenning 12 kennis 28 inzichtvragen Bij gevaarherkenning mag je 12 vragen van de 25 vragen fout hebben. Bij de kennisvragen mag je 2 van de 12 vragen fout hebben. Bij de inzichtvragen mag je 3 van de 28 vragen fout hebben.
De slagingspercentage voor het theorie is 41,9%!! De meeste mensen zakken de eerste paar keer voor het examen. Je kan bijvoorbeeld een samenvatting van je boek maken, daar zet je alles in wat je nog niet wist, en vervolgens moet je gaan oefenen met oefen examens op de computer.
Per onderdeel moet je een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen. Kennis is een onderdeel van je theorie-examen waar je 10 van de 12 vragen goed moet hebben. En de meeste vragen worden gesteld bij het onderdeel inzicht, daar moet je 25 van de 28 vragen goed hebben.
Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rijtje: Theorie-examen (auto, scooter of motor): stijgt met ongeveer € 0,75. Praktijkexamen (auto): wordt zo'n €2 duurder. Tussentijdse toets (TTT): stijgt ook met een paar euro.
Zelfs als je meerdere keren gezakt bent voor het theorie examen, heb je nog steeds kans om uiteindelijk te slagen en je rijbewijs te halen. In België gelden er strengere regels rondom het halen van je theorie examen. Daar moet je binnen 3 kansen toch wel slagen. Maar in Nederland gelden die regels niet.
Dus puur vanuit een statistisch oogpunt is het theorie-examen moeilijker om te halen . Maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat iedereen verschillende sterke en zwakke punten heeft. Als je bijvoorbeeld comfortabel bent met het afleggen van theorie-examens, maar nerveus achter het stuur, presteer je misschien beter in de theorie.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Wist je dat er meer dan 700 vragen in de multiple-choice Theory Test vragenbank voor automobilisten staan? Dus zonder de juiste voorbereiding is het geen wonder dat meer dan 56% zakt voor een Theory Test .
Het positieve resultaat van het theorie-examen voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je geslaagd bent voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: je bent geslaagd op 9 april 2024. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 oktober 2025..
Is het CBR auto theorie examen moeilijk? Je moet erg veel onthouden en goed begrijpen en je mag slechts een paar fouten maken in het CBR auto theorie examen om te kunnen slagen. Dit maakt het CBR auto theorie examen niet makkelijk, het nationale gemiddelde slagingspercentage is daarom ook niet hoog.
Deze fouten zijn minder ernstige fouten die de bestuurder of anderen om hen heen niet direct in gevaar brengen . Het zijn vaak concentratie- of oordeelsverlies dat niet ideaal is, maar geen direct risico vormt. Voorbeelden hiervan zijn het niet vaak genoeg in de spiegels kijken of vergeten richting aan te geven.
Het slagingspercentage voor het theorie examen A steeg na 47 naar 54 procent. Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent.
Het theorie-examen voor de categorieën AM en G bestaat uit 40 meerkeuzevragen waarvan er minimum 33 juist dienen beantwoord te worden om te slagen.
Wat veranderd er in het rijexamen? Vanaf 2024 verandert het rijexamen voor auto's, rijbewijs B. Er komen vragen over rijhulpsystemen tijdens het praktijkexamen.
Wat kost het theorie-examen? Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 48,75 in 2025.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Het auto theorie examen is niet makkelijk, dus zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. De meeste kandidaten die in één keer slagen leren en oefenen voor 1-3 maanden of langer voor het auto theorie examen.
De kosten voor een theorie-examen auto bij het CBR zijn € 48 in 2024. Ga voor het reserveren van het theorie-examen altijd naar Mijn CBR. Bij andere websites betaal je namelijk meer.