De schooldirecteur beslist of je examen mag doen met een of meer van de volgende aanpassingen: 30 minuten extra tijd; andere aanpassingen, bijvoorbeeld je examen in een andere ruimte maken.
Een dyslectisch kind heeft bijna altijd recht op 25% extra tijd bij examens . Dus voor een examen van twee uur kan uw kind tweeënhalf uur extra tijd krijgen.
Op basis van artikel 3.54 hebben leerlingen met dyslexie tijdens het eindexamen recht op 30 minuten verlenging.
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Dyscalculie in het voortgezet onderwijs
Bij de centrale examens kan een leerling een tijdverlenging krijgen van maximaal 30 minuten.
Aanpassingen als je dyslexie hebt
De schooldirecteur beslist of je examen mag doen met een of meer van de volgende aanpassingen: 30 minuten extra tijd; schrijven met een computer op laptop tijdens het examen; verklanking van tekst.
Dyscalculie is een specifieke leerstoornis in wiskunde. Het beïnvloedt uw begrip van getallengerelateerde concepten, het gebruik van symbolen of functies. De uitdagingen kunnen u op de universiteit treffen, maar ook moeilijkheden in uw dagelijks leven veroorzaken.
Bij ernstige dyslexie kan uw kind dyslexiezorg krijgen. Dit valt onder de Jeugdwet. Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk. De zorgverzekeraar heeft geen rol bij dyslexiezorg, ook niet in aanvullende verzekeringen.
Het Department for Work and Pensions (DWP) zegt dat er geen specifieke lijst is met aandoeningen die mensen recht geven op PIP. Dat betekent dat u niet automatisch in aanmerking komt voor PIP alleen omdat u dyslexie hebt . Als u echter lijdt aan een leerstoornis en dit u dagelijks genoeg beïnvloedt, kunt u in aanmerking komen.
Kinderen met dyslexie zijn vaak creatief van aard. Dat blijkt uit dit onderzoek (Tafti et al., 2009). Hun algehele creativiteit is groter, maar ook hun vermogen tot creatief denken. Dyslectische kinderen komen daardoor sneller tot vindingrijke oplossingen voor problemen.
Tijdverlenging is mogelijk als de werktijd van een leerling voor het verwerken van de informatie langer duurt door een beperking. Bijvoorbeeld bij een leerling met een visuele beperking, dyslexie of een chronische ziekte. De extra tijd is in de meeste gevallen maximaal een half uur (art.
Dyslexieverklaring. Om voor hulpmiddelen op school in aanmerking te komen hebben leerlingen in het voortgezet onderwijs een dyslexieverklaring nodig. De verklaring beschrijft welke belemmeringen de dyslexie veroorzaakt en welke hulpmiddelen nuttig kunnen zijn.
Dyslexie is een onzichtbare handicap, die in het onderwijs helaas nog steeds voor veel problemen zorgt.
Dyslexie kan alleen formeel worden vastgesteld door middel van een diagnostische beoordeling, uitgevoerd door een gecertificeerde dyslexiebeoordelaar .
In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch, denken wetenschappers. Sommige wetenschappers zeggen dat dat percentage mogelijk nog lager ligt. De aandoening wordt vaak vastgesteld nadat kinderen in groep 3 van de basisschool zijn begonnen met lezen.
Vermoeidheid. Dyslectische mensen moeten harder werken dan anderen, en vaak extra uren werken, om dagelijkse uitdagingen het hoofd te bieden . Als ze moe zijn, kunnen hun dyslectische 'symptomen' uitgesprokener zijn, omdat ze niet de energie hebben om hun gebruikelijke copingstrategieën te gebruiken.
Twee punten
Alleen als u een speciaal hulpmiddel gebruikt, kunt u geschreven zinnen lezen of begrijpen.
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
Dyslexie is geen beperking als de sociale structuur zo is ingericht dat de werknemer zijn lees- en spellingprobleem kan compenseren.
Als in de deskundigenverklaring (dyslexieverklaring of advies van een terzake deskundige professional) opgenomen staat dat de leerling baar heeft bij auditieve ondersteuning dan kan het bevoegd gezag van school deze faciliteit toekennen.
De zorgverzekering vergoedt een dyslexie-onderzoek niet. Er is dus ook geen aanvullende verzekering beschikbaar. Je kunt gebruikmaken van de Jeugdwet bij de gemeente.
Wat is EED? Er is sprake van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) als de leerachterstand in lezen en/of spellen erg groot is, ondanks extra instructie op school. Ook moet er in onderzoek zijn aangetoond dat er sprake is van ernstige dyslexie.
Dyslexie kan een aanzienlijk en langdurig negatief effect hebben op de normale dagelijkse activiteiten en is daarom een erkende handicap volgens de Equality Act 2010 .
Van dyslexie en dyscalculie heb je je hele leven last, ook op volwassen leeftijd. Wel zijn er manieren waarop je kunt zorgen dat je er minder last van hebt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een baan waarbij je niet veel hoeft te lezen, schrijven of rekenen.
Mensen met dyslexie hebben vaak een slecht werkgeheugen, verwerkingssnelheid en snelle opvraging van informatie uit het langetermijngeheugen. Deze zwakheden hebben ook invloed op het leren van wiskunde. 60% van de leerlingen met dyslexie heeft moeite met het leren van wiskunde.