Elke extra 100 kg verhoogt het brandstofverbruik met 10%. Een dakdrager verhoogt de aerodynamische weerstand, zodat de kosten uiteindelijk oplopen. Een volledig geladen dakdrager verhoogt het brandstofverbruik met 40%, en een lege met 5%.
Volgens de organisatie verbruikt een auto met een dakkoffer bij een snelheid van 130 kilometer per uur gemiddeld zo'n 18 procent of een liter meer brandstof per 100 kilometer. De extra brandstof die je voertuig gebruikt, kan zeker in tijden van hoge benzineprijzen, een vervelende kostenpost zijn.
Geschatte impact op brandstofefficiëntie
Zoals gezegd kan een dakrek het brandstofverbruik van uw voertuig verlagen. De afname is ongeveer 5-15% . De exacte impact varieert afhankelijk van: Het ontwerp van het rek.
Het monteren van deze dragers kan een aanzienlijke invloed hebben op de kilometerstand van uw voertuig . Verschillende onderzoeken, waaronder die van Consumer Reports, hebben aangetoond dat dakdragers kunnen leiden tot een merkbare afname van het brandstofverbruik.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Dat ziet u goed. Uit onderzoek van de Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek dat bij een snelheid van 130 km/u een dakkoffer per 100 kilometer 2,0 liter meer brandstof kost.
Hitch trailer cargo carriers zoals de Thule Arcos genereren weinig tot geen luchtweerstand. Dit betekent dat u met een Thule Arcos hitch cargo carrier dezelfde hoeveelheid gas of elektriciteit gebruikt als een voertuig zonder iets erop . Ze zijn een geweldige optie voor degenen die niets op hun dak willen vervoeren.
Wij adviseren om met een dakkoffer nooit harder te rijden dan 130 km/h, ook niet als dat formeel wel is toegestaan. Overschrijd nooit de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid en maak geen abrupte stuurbewegingen op snelheid. Een dakkoffer is namelijk van invloed op invloed op het weggedrag van de auto.
Studies hebben aangetoond dat dakdragers de luchtweerstand met wel 10-20% kunnen verhogen.Deze extra sleepkracht kan resulteren in een merkbare afname van het brandstofverbruik, vooral bij hogere snelheden.
Uitleg: Een dakrek vergroot de luchtweerstand van uw auto . Dit zal leiden tot een hoger brandstofverbruik, dus u moet het verwijderen wanneer het niet wordt gebruikt. Een aerodynamisch ontworpen dakrek of -box zal helpen de luchtweerstand tot een minimum te beperken, maar het rek of de box moet nog steeds worden verwijderd wanneer het niet in gebruik is.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
Hoewel het dakrek zelf de prestaties niet significant beïnvloedt , is het vaak bedoeld om zware lasten te dragen, zoals kampeeruitrusting of werkuitrusting. Deze extra gewichten, in combinatie met de toegenomen luchtweerstand, kunnen leiden tot een verminderde acceleratie, kortere remwegen en verminderde manoeuvreerbaarheid.
Uit onderzoek van onze zustervereniging ADAC, blijkt dat een volle dakkoffer bij 130 km/u zo'n twee liter per 100 km kost. Een lege dakkoffer kost misschien een fractie minder extra brandstof dan een volle. Maar het extra brandstofverbruik is volkomen onnodig.
Howell heeft de bijdrage van auto-accessoires aan de totale luchtweerstand van het voertuig afgebeeld, waarbij de dakkoffer ongeveer 0,15 tot 0,175 bedraagt [3]. Een typisch multifunctioneel voertuig heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van ongeveer 0,45, maar de installatie van een dakkoffer verhoogt de totale luchtweerstand van 25% tot 28%.
Om een lading veilig te kunnen vervoeren heb je spanbanden nodig. Naarmate de lading groter en zwaarder wordt, zullen de spanbanden ook 'mee moeten groeien'. Logischerwijs is een spanband waarmee je een dakkoffer op je auto vastzet niet geschikt om een graafmachine op een dieplader mee vast te zetten.
Brandstofverbruik. Fietsen op een dakdrager vangen veel wind wat kan zorgen voor 20% tot 30% extra brandstofverbruik.
Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken? ' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Van verdunnen is geen sprake. Bovendien moet elke brandstof voldoen aan een Europese kwaliteitsnorm.
Bij hoge snelheden kunnen dakrails windweerstand creëren, wat leidt tot merkbaar geluid tijdens het rijden. Dakrails voegen gewicht en aerodynamische weerstand toe aan het voertuig, wat het brandstofverbruik enigszins vermindert, vooral op lange reizen.
Een goede dakkoffer gaat al snel 10 tot 15 jaar mee, dus denk vooruit wat gebruik betreft. Vervolgens gaat u kijken voor welke doeleinden u de dakkoffer gaat gebruiken. Als u bijvoorbeeld lange voorwerpen in de dakkoffer wilt vervoeren (bv ski's) is het belangrijk om de juiste binnenmaat te kiezen.
Verhoogt de wederverkoopwaarde van het voertuig
Een ander voordeel van een dakrek is dat het waarde kan toevoegen aan uw voertuig . Als u van plan bent om uw auto in de toekomst te verkopen, kan het laten installeren van een dakrek de wederverkoopwaarde ervan verhogen.
Elke extra 100 kg verhoogt het brandstofverbruik met 10%. Een dakdrager verhoogt de aerodynamische weerstand, zodat de kosten uiteindelijk oplopen. Een volledig geladen dakdrager verhoogt het brandstofverbruik met 40%, en een lege met 5%.
Maximumsnelheid auto met dakkoffer
Met een dakkoffer op uw auto geldt in principe de normaal geldende maximumsnelheid. Op een snelweg is dat vaak 100 kilometer per uur binnen de spits, en buiten de spits 120 of 130. Ook de ANWB adviseert een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.
Stabiliteit van het voertuig - Het toevoegen van een dakkoffer aan uw auto zal het zwaartepunt van de auto iets verhogen, wat de stabiliteit van het voertuig kan beïnvloeden, vooral bij winderige omstandigheden . In extreme omstandigheden kan dit leiden tot meer rolbewegingen en kan het de handling en wendbaarheid enigszins beïnvloeden.
Hoe hard mogen bestuurders rijden met een dakkoffer? In Duitsland geeft de Wegenverkeerswet (StVO) geen maximumsnelheid op voor auto's met een dakkoffer.
Het meest ideale is om de dakkoffer zo horizontaal mogelijk op de auto te plaatsen. De luchtgeleiding langs de koffer is dan optimaal. Verder is de toegankelijkheid van belang.